Artykuły i relacje z podróży Globtroterów Dodaj do: wykop.pl

W poszukiwaniu Shangri-La POLAND MONGOLIA TRANS-SIBERIAN EXPEDITION 2014 - aspekty techniczne przebudowy pickupa na kampera > MONGOLIA, ROSJA


mongolia.pickupem mongolia.pickupem relacje z podróży

Zdjęcie MONGOLIA / - / mongolia / logo wyprawyNiniejsza seria artykułów zawiera kompendium informacji nt. przygotowywanej wyprawy turystycznej przez teren Syberii Zachodniej i Centralnej do Mongolii w poszukiwaniu Shangri-La, czyli krainy harmonii i szczęścia opisanej przez Jamesa Hiltona w powieści "Zaginiony horyzont". Do pokonania mamy około 16 500 km poprzez 5 krajów i 2 kontynenty, a więc sporo czasu na przemyślenia dotyczące tej mistycznej przestrzeni do życia.
Czy znajdziemy harmonię? Ba! Czy znajdziemy choćby prowadzącą do niej drogę? To się dopiero okaże, choć dla nas już same jej szukanie jest spełnieniem dziecięcych fantazji małych odkrywców.

Zaczęło się od luźnych przemyśleń powoli precyzowanych podczas wspólnych spotkań moich, Pawła i Jacka - Jacka Danielsa oczywiście. Śmiem twierdzić nawet, że to jego pojemna pół litrowa osobowość wpadła na ten genialny pomysł, a my jedynie na niego ochoczo przystaliśmy. I tak zaczęło się materializowanie naszych wizji sięgających korzeniami do głębokiego dzieciństwa, które w dużej mierze kształtowane było ekspedycjami szacownego profesora Baltazara Gąbki i jego, nie spełniającego żadnych kryteriów normalności - wyprawowego kampera.
Dwa lata temu urodził się pomysł przebudowy pickupa na pojazd pseudokamperowy. Pseudo - z premedytacją, ponieważ zdaję sobie sprawę, że zorganizowanie na skrzyni ładunkowej o wymiarach 1,4x1,4m sensownej przestrzeni mieszkalnej jest rzeczą niewykonalną. Precyzowanie planów wygenerowało pomysł stworzenia pojazdu umożliwiającego w miarę komfortowe zwiedzanie dla 4 osób, z czego dwoje to dzieci. Do tego samochód powinien bezstresowo przebywać drogi szutrowe i lekki teren przy założeniu pełnego jego załadunku wyposażeniem kampingowym. Nie chce mi się rozkładać namiotów, zwłaszcza, że przy dwójce dzieci nie ma najmniejszego sensu racjonalne planowanie postojów w oparciu o hotele i pola namiotowe; dlatego też na "pace" musi znaleźć się miejsce do spania dla 4 osób, namiastka kuchni i pokoju dziennego na deszczowe dni. I jeszcze jedno, zasięg "rażenia" pickupa powinien oscylować w granicach 1000km bez tankowania (to ukłon w stronę planowanej wyprawy do Mongolii). W ten prosty sposób wśród znajomych okrzyknięty zostałem mianem "sprawnego inaczej"..
Dwa lata przemyśleń i projektowania zahaczały z jednej strony o kupno kapsuły mieszkalnej, a z drugiej - o budowę na ramie samochodu modułu mieszkalnego w oparciu o przestrzenną kratownicę z poszyciem z blachy (średnio 2 godziny przed snem przez mniej więcej 730 dni daje prawie 1,5 tysiąca myślo-godzin, czego efekty widoczne sa na zdjęciach i naszej stronie internetowej). Celowo nie wspominam w tym miejscu o kapsułach przystosowanych (a przynajmniej tak zapewniają sprzedawcy) do pickupa; podstawowym kryterium do dyskwalifikacji była cena przewyższająca kilkukrotnie cenę posiadanego samochodu. Kolejną kwestią, która nie dawała mi spać to waga takiego zestawu; o ile 3,5 tony nie przekroczyłbym na pewno, to ciężar samej kapsuły rzędu 500 kg i więcej wygenerowała we mnie cały algorytm przemyśleń.
Ładowność Nissana to 1,1 tony. Ładowność to suma całego obciążenia jakie mógłbym zainstalować na samochodzie, tzn. 4 osoby (250kg), paliwo w zbiorniku (70kg), trapy (50kg), zapasowe koła (50kg), dodatkowy zbiornik paliwa 120l (ok. 150kg) itp. Daje to łącznie około 600kg, więc na zabudowę pozostaje 500kg - na styk. Kwestią dodatkową jest rozłożenie masy - w tym przypadku w większości na tył samochodu a co za tym idzie przeciążenie tylnych opon, resorów itp.  Na jednej ze stron internetowych znalazłem specjalne poduszki, które podobno można zainstalować między mostem napędowym a ramą, które pozwalają odciążyć resory. Był to przysłowiowy "gwóźdź". Temat zamknięty z wynikiem negatywnym; oto moja dygresja na ten temat: ciężar około 1t (przykładowo) rozłożony na 2 resory (czyli 4 zaczepy piór do ramy) to inaczej 250 kg nacisku punktowego na ramę - fabrycznie przygotowaną do przeniesienia tego rodzaju obciążeń (sam zaczep resorów do ramy poprzez swoją przestrzenną formę dodatkowo usztywnia profil ramy nośnej). Montaż poduszek, które w krytycznym momencie przejmują na siebie całe obciążenie powoduje, że na ramę przyłożone zostaje obciążenie po 500 kg (2 poduszki, po jednej ze stron) - w dodatku w miejscu do tego fabrycznie nieprzystosowanym. Wydaje mi  się, że to nie zadziała. Kolejna kwestia - kapsuła mocowana jest sztywno do skrzyni ładunkowej - raczej solidnie, a ta z kolei - sześcioma śrubkami do ramy; znowu - nie zadziała (zwłaszcza na zakręcie). Ostatnia sprawa - wysoka i ciężka zabudowa to zmieniony środek ciężkości i ryzyko utraty stateczności. Do tego potężne opory powietrza i zwiększone tym samym zużycie paliwa. Jednym słowem - nie zadziała.
W ten sposób rozpoczęło się poszukiwanie rozwiązania indywidualnego. Założenia podstawowe to:

1. Bryła kapsuły nie powinna wystawać poza wysokość bagażnika dachowego.
To już jednoznacznie zdefiniowało wysokość na około 1,2m nad ramę. Pozwoliło to na zastosowanie poszycia z jednego arkusza blachy (szerokość 1,2m) a tym samym estetyczne wykończenie ścian bez niepotrzebnych łączeń. Z drugiej strony taka wysokość skutkuje tym, że dach będzie unoszony do wysokości wewnętrznej około 1,8m z wypełnieniem z tkaniny powlekanej i zorganizowanym w tym miejscu doświetleniem. Jednym słowem -klasyczne rozwiązanie typu pull-up (patrz galeria).

2. Wymiary rzutu powinny umożliwić "humanitarne" poruszanie się w ruchu ulicznym.
W związku z powyższym szerokość kapsuły została zdeterminowana szerokością samochodu - 1,76cm. Pozwala to na w miarę komfortowe zorganizowanie spania w poprzek kapsuły - prostopadle do osi pojazdu. Długość kapsuły została określona na 1,9m, co jest pierwotną długością skrzyni po rozłożeniu tylnej burty. Taka długość nie zmniejsza jeszcze kąta zejścia a tym samym nie naraża całej konstrukcji na zniszczenie w terenie. Wejście przewidziano z boku pojazdu, aby znajdowało się pod docelowo zaplanowaną roletą wzdłuż jednego z boków samochodu.

3. Zasięg 1000km co podyktowane było dedykowaniem samochodu do wyjazdów w terenu mało cywilizowane z punktu widzenia statystycznego europejczyka odmiany UE.
Przy zakładanym spalaniu około 15l potrzebuję 150l paliwa. Fabryczny zbiornik ma pojemność około 55 litrów, co daje deficyt rzędu 100 litrów. Z tego też względu za kabiną przedziału pasażerskiego przewidziane zostało miejsce na zamontowanie w poprzek pojazdu dodatkowego aluminiowego zbiornika o pojemności około 120l. Umiejscowienie go blisko środka pojazdu sprawia, że ciężar rozkłada się równomiernie na obie osie.

4. Spanie dla 4 osób.
I tu zaczęły się pierwsze problemy związane z deficytem miejsca. Przy założeniu że szerokość części mieszkalnej to 1,76m część sypialna zaprojektowana została poprzecznie do osi pojazdu. W ten sposób nad zbiornikiem pojawią się szafki a na ich blacie miejsce do spania (1,76x0,55cm). Dwa miejsca przewidziane zostały w części tylnej, po rozłożeniu kanap i złożeniu stolika (1,76x1,35). Kolejne miejsce analogicznie do pierwszego - pojedynczego pojawi się z tyłu kapsuły, również w poprzek pojazdu ponad łóżkiem podwójnym.

5. Przestrzeń dzienna
Zorganizowana po złożeniu podwójnego łóżka; składa się na nią kanapa dla 4 osób (narożna) i stolik. Pod siedziskami znajdują się schowki. Z przodu kapsuły, nad zbiornikiem przewidziano szafkę. Ze względu na zbiornik paliwa zrezygnowałem celowo z organizowania kuchni gazowe wewnątrz. Zważywszy, że kapsuła będzie wykorzystywana zazwyczaj w okresie letnim, część kuchenna pojawi się pod roletą na zewnątrz samochodu.

6. Ciężar
konstrukcja szkieletowa z rur kwadratowych - około 85kg
poszycie z blachy - około 55kg
dodatkowy zbiornik paliwa - 20kg
170 l paliwa - 170kg
elementy wnętrza (sklejka, tapicerka) około 20kg

Łącznie przewidywany ciężar zabudowy oscyluje wokół 350kg. Dodatkowo samochód odciążony został o około 100 kg (to tylko założenie szacunkowe - nie sprawdzałem ciężaru) poprzez zdemontowanie skrzyni ładunkowej. Racjonalne obciążenie ładunkiem - przewiduję na max. 400kg (może i mniej).


Po szczegółowym rozrysowaniu rzutów, zabudowa prezentuje się następująco: w wersji "dziennej" - alkowa z siedziskami w tyle samochodu. Pod siedziskami znajdują się schowki. Nad osią tylną miejsce znajdzie zbiornik na dodatkowe paliwo (długość 153cm) a nad nim szafka z rozkładanym blatem (po rozłożeniu służyć będzie jako łóżko). Wersja "nocna" to złożony stolik i powstałe w ten sposób łóżko 2 osobowe o wymiarach 120x172cm. Na rozłożonym blacie zorganizowane będzie również łóżko o wymiarach 120x172cm, częściowo nachodzące nad łożko dolne. Różnica wysokości między nimi to 55cm. Reasumując, na powierzchni ramy 1,4x1,4m zorganizowane będzie miejsce do spania dla 4 osób, część dzienna ze stołem oraz część techniczna zdefiniowana jako magazyn prowiantu, bagażnik na akcesoria oraz zbiornik paliwa umożliwiający przemieszczanie się na odległość około 1000km. Całośc powinna ważyć porównywalnie co standardowo obciążony pickup. Mam nadzieję, że w ten sposób przebudowany samochód umożliwi zrealizowanie naszego planu eksploracji Syberii i Mongolii. Teraz nastał czas na realizację.

Zdjęcia

MONGOLIA / - / mongolia / logo wyprawyMONGOLIA / - / Mongolia / konstrukcja kamperaMONGOLIA / - / Mongolia / budowa kamperaMONGOLIA / - / Mongolia / budowa kampera

Dodane komentarze

brak komentarzy

Przydatne adresy

tytuł licznik ocena uwagi
mongolia.pickupem 334 strona poświęcona wyprawie do Mongolii, na Syberię. Poza tym dużo materiału dotyczącego budowy kampera na pickupie.

Dział Artykuły

Dział Artykuły powstał w celu umożliwienia zarejestrowanym użytkownikom serwisu globtroter.pl publikowania swoich relacji z podróży i pomocy innym podróżnikom w planowaniu wyjazdów.

Uwaga:
za każde dodany artykuł otrzymujesz punkty - przeczytaj o tym.

Jak dodać artykuł?

  1. Zarejestruj się w naszym serwisie - TUTAJ
  2. Dodaj zdjęcia (10 punktów) - TUTAJ
  3. Dodaj artykuł (100 punktów) - TUTAJ
  4. Artykuły są akceptowane przez administratora i dopiero wtedy pojawiają sie na stronie.

Strefa Globtrotera

Najaktywniejsi Użytkownicy

Nowi użytkownicy

Nowości

10-16
Rowerem przez Szwecję na Nordkapp i z powrotem

Nordkappp przyciąga wielu z nas, nawet jeśli trudno o kompana podróży, warto wyruszyć w tym kierunku ... Przekonajcie się!

11-05
Najlepsze zdjęcia października!

W długie jesienne wieczory nic tak nie cieszy oczu i serca jak piękne zdjęcia z podróży! Zapraszamy więc do galerii TOP30 :-)

08-08
Namsan - Świat Buddów wyrzeźbiony...
08-05
Jezioro Tonle Sap...
06-24
Preikestolen czyli spojrzenie w p...

Ostatnio Komentowane

X

Serwis Globtroter.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Ciateczka mogą też stosować współpracujący z nami reklamodawcy. Czytaj więcej »

Akceptuję Politykę plików cookies

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2000 - 2016 Globtroter.pl