Artykuły i relacje z podróży Globtroterów Dodaj do: wykop.pl

WYPRAWA NA OLIMP > GRECJA

meticas meticas relacje z podróży

Zdjęcie GRECJA / - / LITOHORIO  / LITOHORIO WCZESNY RANEKDOJAZD I WEJŚCIE NA OLIMP

Przyjeżdżając na Riwierę Olimpijską jak tysiące Polaków, którzy marzą o wygrzewaniu się na złotych piaskach plaż greckich – tak i my. Jednak w trakcie słonecznych kąpieli stwierdziliśmy, że my dorzucimy do tego jeszcze wejście na szczyt masywu górskiego Olimp. Mieszkaliśmy w przytulnym hotelu REA w Parali, który prowadzi małżeństwo polsko-greckie. Po rozmowie z właścicielami hotelu o naszych planach, odesłali nas do biura podróży do rezydentki, która zarezerwowała nam nocleg w schronisku w górach. Dwa dni później po zaplanowaniu dojazdu, ruszyliśmy w drogę. Wstaliśmy wcześnie o 4 rano, zabraliśmy ze sobą parę drobiazgów do plecaka (wodę, kanapki, czekoladę i zapasowe rzeczy na przebranie). Wyjechaliśmy o 5 rano podmiejskim autobusem z Parali do Kokino – 40 minut jazdy (bilet kosztował 1,5 euro). Tam przesiedlismy się na inny autobus odpowiednik naszego PKS-u. po około godzinie dojechaliśmy do Litochorio – był to pierwszy przyjeżdżający tam autobus. Nadaremnie szukaliśmy rano taksówki, by dojechać wyżej. Dlatego wybraliśmy się w drogę „z buta” – licząc na jakąś okazję. No i stał się poranny cud! O tej godzinie w góry jechali strażnicy Parku Narodowego, byli na tyle mili, ze zabrali nas ze sobą. Droga autem była bardzo malownicza i krótka, tylko 9 km – ale cały czas pod górę. Wysiedliśmy kilometr przed Prionią. Nie chcieliśmy wchodzić trasą mocno oblegana E4 – wybraliśmy drogę na prawo, mniej uczęszczana. Trasą tą dostarczana jest żywność i wszelkie potrzebne rzeczy do schroniska. Służą do tego małe koniki i muły. Trasa ta ma długość 15 km i trwa około 6 godzin. Bardzo słabo oznaczona, na całej trasie tylko trzy małe żółte tabliczki i jedna duża u góry. Odcinek drogi około 3 km, dzieliliśmy z karawaną koników i mijaliśmy urwiska, z których było widać trasę E4. Gdy dotarliśmy do małej polany, stwierdziliśmy, ze zasłużyliśmy na śniadanko. Mała tabliczka wskazywała drogę dalej przez las. Nie byle jaki, bo początek lasu wyglądał strasznie. Z drzew zwisały mchy, niektóre z nich sięgały do ziemi. Pomyśleliśmy, że to dobra sceneria do kręcenia filmów o wampirach. Z upływem czasu drzewa stawały się rzadsze i było ich coraz mniej, ale pojedyncze okazy budziły respekt – były ogromne. I w taki sposób dotarliśmy do polany, na której było schronisko awaryjne – niezamieszkane. W środku kominek i parę piętrowych łóżek. Ohydnie odrapane ściany przez turystów („ja tu byłem”, itp.). Mały odpoczynek – woda i czekolada, i chce się iść dalej. Drzewa stawały się bardzo małe i powoli znikały. Ich miejsce zajmowały skały i pojedyncze kępki traw. Wrażenie wysokości zaczęły potęgować wspaniałe widoki i chmury, które były teraz nie nad nami a obok nas. Im wyżej wchodziliśmy z lewej strony widać było trasę E4….. różne małe miejscowości. Ciekawie wyglądały chmury, które ciągle się przemieszczały po zboczach gór, jakby nas goniły. Po przejściu wąską scieżką nad urwiskiem dotarliśmy do pięknej ogromnej polany, na której stała duża tablica wskazująca dalsza drogę. My wybraliśmy drogę w prawo do schroniska Katafilio na wysokości – 2760mnp. Droga oznaczona jest drewnianymi słupkami na wypadek wysokiego śniegu. W schronisku nie było dużo osób. Po wpisaniu się do książki i uiszczeniu opłaty 12 euro, usiedliśmy w sali gościnnej przy kominku z herbatą w dłoni za 2 euro i zupą fasolową za 5 euro;) W tym czasie pogoda się pogorszyła. Padał mocny deszcz, a potem przyszła gęsta mgła i zrobiło się naprawdę zimno. W schronisku było około 15, my byliśmy jedynymi Polakami. Wieczorem właściciele schroniska otworzyli pokoje na górze, gdzie stały piętrowe łóżka. Atmosfera była fajna, pokój dzieliliśmy z 5 wytrawnymi turystami górskim ( sprzęty, odpowiednie stroje – czuliśmy się przy nich całkowicie nieprzygotowani do wspinaczki górskiej!). Ogólnie czuliśmy się jak na Wieży Babel – z każdej strony dobiegał nas inny język. Po trudach całodziennej wspinaczki położyliśmy się na zasłużony wypoczynek.

WYPRAWA TANIA DLA WSZYSTKICH BARDZO POLECAM ZAMIAST TYLKO BIERNEGO WYPOCZYNKU

GRECJA / - / LITOHORIO  / LITOHORIO WCZESNY RANEKGRECJA / - / MASYW OLIMPU /  WŚRÓD  CHMURGRECJA / - / MASYW OLIMPU / WIDOKGRECJA / - / MASYW OLIMPU / WIDOK 2GRECJA / - / MASYW OLIMPU / WĄSKIE PRZEJSCIE NA 2400 GRECJA / - / MASYW OLIMPU / DRZEWIECGRECJA / - / MASYW OLIMPU / ŚCIEŻKA WZDŁUŻ SZCZYTÓWGRECJA / - / MASYW OLIMPU / ZAOPATRZENIE SCHRONISKGRECJA / - / MASYW OLIMPU / ŚCIEŻKA NA 2500 mnpmGRECJA / - / MASYW OLIMPU / MECH NA DRZEWIEGRECJA / - / MASYW OLIMPU / GÓRSKI KWIATEK