Artykuły i relacje z podróży Globtroterów Dodaj do: wykop.pl

WYPRAWA NA OLIMP II > GRECJA

meticas meticas relacje z podróży

Zdjęcie GRECJA / - / SZCZYT SKALA / CHMURY ZATRZYMANE PRZEZ GÓRYWYSOKIE PARTIE GÓR I ZEJŚCIE

Wstaliśmy rano – w schronisku zimno, a za oknem gęsta mgła, zero widoczności. Wszyscy zeszliśmy na śniadanie do sali gościnnej i z niecierpliwością czekaliśmy na zmianę pogody. Koło południa wyruszamy ze schroniska, mgła odpuściła, ale niestety zrobiło się zimno. Ruszamy z południowej grani, skręcając ku północnej, otaczając górne partie doliny Enipeas. Idąc widzimy szczyty: Prorok Eliasz – 2786m,Tron Zeusa – 2909m, Skala – 2866m, oraz główny szczyt Mitikas – 2917m (w tłumaczeniu na język polski - nos) liczy 2917 m n.p.m. W czasach starożytnych był on uważany za siedzibę bogów, z których najważniejszym był Zeus Gromowładny. Olimp, otoczony aurą tajemniczości, był niedostępny dla śmiertelników, którzy, chcąc sobie zjednać przychylność bogów, składali swoje dary na sąsiednich szczytach). Nie mamy alpinistycznego sprzętu, więc idziemy w koło do krateru i od tamtej strony wchodzimy na szczyt Skala. Pod butami piergi, drobne pyłki skalne, pochodzące od rozkruszonych łupków, na których ślizgają się podeszwy. Pamiątkowe zdjęcie na tle oddalonego o parę metrów szczytu Metikas i schodzimy kierując się na trasę E4. Schodzenie idzie o wiele lżej, niż wchodzenie;) Po drodze mijamy turystów idących pod górę i cieszymy się, że wybraliśmy inną trasę do wchodzenia na szczyt, gdyż na bardziej znanej trasie E4, jest o wiele więcej turystów. Schodząc dotarliśmy do schroniska Spalios Agapitos na 2100m. Tam zrobiliśmy sobie przerwę na obiad i sesje zdjęciowa. Trasa jest niezwykle malownicza – można podziwiac różnorodną roślinność, nam najbardziej podobały się fiołki alpejskie, rosnące sobie dziko ( u nas niestety tylko w doniczkach). W końcu dochodzimy do Pronii leżącej na wysokości niecałych 1100mnpm. W Pronii nie ma schroniska, jest tylko parking, toaleta i tawerna. Można tu uzupełnić zapas wody. Znowu mała przerwa, regeneracja sił i ruszamy dalej. Ruszamy wąwozem Enipeos. Po drodze trafiamy na mała kapliczkę – monastyr św. Dionizosa, gdzie wybija źródełko z lodowatą wodą. Wzdłuż ścieżki wije się malowniczy potok, który przekraczamy wielokrotnie po drewnianych mostkach z jednej strony na drugą. Pod koniec trasy przed Litohorio musieliśmy przyspieszyć, bo zaczynało się ściemniać. Mieliśmy szczęście, bo udało nam się zdążyć na ostatni autobus do Katarini (20:40) i dalej do Paralii. Tak zakończyła się nasza wyprawa.

PO WYPAWIE SWIERDZAMY ZE ŁATWIEJ ZEJŚĆ NIZ WEJŚĆ , JEDNAK NOGI ODCZUWAJA BARDZEJ ZEJŚCIE

GRECJA / - / SZCZYT SKALA / CHMURY ZATRZYMANE PRZEZ GÓRYGRECJA / MASYW OLIMPU / DOLINA POTOKU ENIPEAS / POTOK ENIPEASGRECJA / - / MASYW OLIMPU / ŚCIEŻKA WZDŁUŻ SZCZYTÓWGRECJA / - / W WĄWOZIE ENIPEOS / POTOK