Artykuły i relacje z podróży Globtroterów Dodaj do: wykop.pl

Błoto, deszcz i niedźwiedzie, czyli rowerem po Bieszczadach > POLSKA

patatyipomarańcze patatyipomarańcze relacje z podróży

Zdjęcie POLSKA / Bieszczady / Bieszczady / Rowerem przez Bieszczady- Oj, chyba będzie padać…
- Padać? E tam, co nam taki mały deszczyk…

I pojechaliśmy. Pierwszy raz na rowerach wyprawowych, pierwszy raz dalej niż nad jezioro za miastem, pierwszy raz w Bieszczady.

PIERWSZE KROKI

Wystartowaliśmy z maleńkiej wioski na końcu świata, a dokładniej z Łodzinki Górnej położonej w okolicy Birczy jeszcze na Pogórzu Przemyskim. Walka o utrzymanie się na rowerze chyboczącym się na wszelkie możliwe strony świata przysporzyła nam tyle śmiechu, że nawet nie zauważyliśmy pierwszego 1,5 kilometrowego podjazdu serpentynami. Ale udało się i już po kilku kilometrach nauczyliśmy się utrzymywać równowagę na rowerze załadowanym 5 sakwami.

Nasza trasa wiedzie prawie nieuczęszczaną drogą wzdłuż Wiaru i malowniczych polan obsianych drzewkami owocowymi – pozostałości po nieistniejących już dziś wioskach - świadectwa trudnej historii pogranicza. Nad głowami kołują jastrzębie wypatrujące swojej ofiary, a my pedałujemy. Powolutku, ale wytrwale wspinamy się na Arłamów – dawny ośrodek rządowy, niegdyś miejsce internowania Lecha Wałęsy, a dziś nowoczesny ośrodek rekreacyjny. Opłaciło się. Widok dosłownie zapiera dech w piersiach, a do tego przed nami kilkukilometrowy zjazd serpentynami do trasy na Wańkową. Na dole sprawdzamy nasze sigmy. Prędkość maksymalna ponad 65 km/h. Wariaci! Nawet nie mieliśmy kasków!

Dwa dni później docieramy do Ustrzyk Dolnych, bramy prawdziwych Bieszczad. Po krótkich zakupach spożywczych, zaopatrzeni w wodę, chlebek i warzywka ruszamy za miasto w poszukiwaniu noclegu i naszej pierwszej rowerowej przygody.
Wspinając się na kolejne podjazdy w myślach przeklinam marynowany czosnek w słoiku, ogórki konserwowe, dżemy i inne diabelsko ciężkie i nie potrzebne smakołyki, które niczym kamienie ciążą w moich sakwach. Do tego jest już naprawdę późno, a my wciąż nie znaleźliśmy noclegu. Zabudowania ciągną się nieprzerwanie i gdy w końcu trafiamy do niestrzeżonej, pustej Stanicy ZHP mija może 20 minut jak smacznie zasypiamy na werandzie domku Komendanta Kursów.

UWAGA! AGRESYWNY NIEDŹWIEDŹ!

Poranek zaczynamy od zakrapianego octem śniadania, czyli opróżnienia „słoiczków”, rozdzielenia nadmiaru konserw pomiędzy wioskowe burki i orzeźwiającej, porannej toalety z wykorzystaniem deszczówki mocnym strumieniem spływającej z harcerskiej rynny. Chwilę później mierzymy się z morderczymi podjazdami. Po dwudniowym odcinku asfaltówki zanurkowaliśmy w końcu do bieszczadzkiego worka. Jakże wielkie było nasze zdziwienie gdy na początku trasy oznaczonej na naszej mapie jako rowerowej napotkaliśmy tablicę z zakazem wstępu i informacją, że w okolicy grasuje niebezpieczny niedźwiedź!

Chwilę się zawahaliśmy. Jedziemy? Postanowiliśmy poradzić się zaprzyjaźnionego leśniczego z Lutowisk:

Jasne, od czasu do czasu pojawia się niedźwiedź, właściwie od wielu lat ten sam. Jak go zobaczycie to koniecznie zapytajcie czy jest polski czy ukraiński, bo od lat nie możemy się dogadać. Ale poważnie mówiąc musielibyście mieć ogromne szczęście, żeby go spotkać! Raczej uważajcie na ścinkę drzew.

Jeszcze krótka dyskusja i decyzja zapadła: ok., jedziemy. Idealna droga, absolutna cisza, piękne widoki i płynący w dole San szybko pozwoliły nam zapomnieć o „krwiożerczym zwierzu”.

PCHAMY ROWERY NA AZYMUT

Tymczasem mały deszczyk, który towarzyszył nam od początku wyjazdu, coraz bardziej nabierał na sile zamieniając leśne drogi w istne grzęzawiska. Momentami jazda robiła się nie tyle trudna, co po prostu niemożliwa. Nasze rowery przypominały raczej motory crossowe,
a nam pozostało jedynie pchanie ich niczym sani po śniegu. Szkoda, że karnet na siłownie, zamieniliśmy w karnet na jogę…. Trzeba było przykapować, a nie medytować!

Mokrzy, zmęczeni i ubłoceni po uszy, parliśmy do przodu z utęsknieniem wspominając „nudną asfaltówkę”. Dość szybko okazało się także, że nasza mapa bieszczadzkich tras rowerowych okazała się raczej nieprzydatna, gdyż zaznaczone na niej szlaki dawno już zarosły trawą, albo były nieprzejezdne z powodu leżących w poprzek drogi konarów ściętych drzew. Paradoksalnie, naszą jedyną nadzieją byli pilarze, których od czasu do czasu było słychać w lesie.

Po kilku dniach pchania rowerów na azymut spotkaliśmy zbłąkanego turystę. Powitań
i uścisków nie było końca. On, źle pokierowany przez miejscowych, zgubił swój szlak,
my …. chyba nigdy nawet na nim nie byliśmy. Po dwóch kolejnych dniach wspólnymi siłami udało nam się wydostać…... Pełni optymizmu ruszyliśmy w stronę Berechów, a Bieszczady rekompensowały nam trudy minionych dni kolejnymi cudownymi widokami i onirycznymi porankami.

Więcej zdjęć i o planowanej wyprawie rowerem do Afryki na www.patatyipomarancze.pl

POLSKA / Bieszczady / Bieszczady / Rowerem przez BieszczadyPOLSKA / Bieszczady / Bieszczady / BłotoPOLSKA / Bieszczady / Bieszczady / NiedźwiedźPOLSKA / Bieszczady / Bieszczady / Rowerem przez Bieszczady, noclegi

iwka_01 dołączył
07.10.2011

iwka_01 2012-07-14 20:12:11

Hej. Fajna wyprawa. Tez mam "dobrego" znajomego leśniczego w Lutowiskach - ma na imię Maciej i jest moim wujkiem - ciekawe czy to ten sam :) pozdrawiam i życzę wielu fantastycznych kilometrów na rowerku - Iwona

4. Artykuły są akceptowane przez administratora i dopiero wtedy pojawiają sie na stronie.

Najaktywniejsi Użytkownicy

Nowi użytkownicy

Nowości

10-16
Rowerem przez Szwecję na Nordkapp i z powrotem

Nordkappp przyciąga wielu z nas, nawet jeśli trudno o kompana podróży, warto wyruszyć w tym kierunku ... Przekonajcie się!

11-05
Najlepsze zdjęcia października!

W długie jesienne wieczory nic tak nie cieszy oczu i serca jak piękne zdjęcia z podróży! Zapraszamy więc do galerii TOP30 :-)

08-08
Namsan - Świat Buddów wyrzeźbiony...
08-05
Jezioro Tonle Sap...
06-24
Preikestolen czyli spojrzenie w p...