Wypad do Lwowa, Odessy, Białogrodu, Kiszyniowa, Naddniestrza, Kamieńca Podolskiego, Chocimia cz. 2. > MOłDAWIA, NADDNIESTRZE

aaandrzejp aaandrzejp Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie MOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiRelacja z podróży do Kiszyniowa, opis pobytu w tym mieście. Opis wyjazdów do Orheiul Vechi, Tyraspola, Bender (Naddniestrze).
Praktyczne rady.

Odessa płacze z powodu mojego wyjazdu, od rana strasznie pada. Melduję się na dworcu dość wcześnie, bo już o godzinie 7:00. Okazuje się, że pierwszy busik ma odjechać do Kiszyniowa o godzinie 8:50. Chcę kupić bilet, pani w okienku informuje mnie, że “marszrutki siewodnia nie budiet eta złamała się”, co znaczy nie budiet zrozumiałem, ale co się z nią stało, do dziś nie wiem.

Następna marszrutka w tym kierunku odjeżdża o godzinie 10:00, cena za bilet to 250 hr. Dość sporo, jak na warunki ukraińskie. Dodatkowo kierowca doliczył sobie jeszcze 25 hr za plecak.

Do Kiszyniowa można się dostać z Odessy z dwóch stron. Krótszą trasą przez Naddniestrze, lub dłuższą droga M4 przez Vodul. Kupując bilet dwa razy podkreśliłem, że przez Naddniestrze nie chce wjechać. To bardzo ważne, bo można się wpakować w poważne kłopoty opuszczając teren Mołdawii. Gdybym wjechał przez Naddniestrze, okazałoby się, że na jej terytorium wjechałem nielegalnie. Naddniestrze nie wbija pieczątek a Mołdawia nie uznaje ich granicy. Nie jest to problemem jeśli wraca się z powrotem do Odessy tą samą drogą.

Planując trasę z “wujkiem Google“ wyliczył mi on, że czas przejazdu to 3 godziny. Faktycznie, na miejscu w Kiszyniowie byłem po godzinie 15, czyli przeszło 5 godzin. Sama granica ukraińsko-mołdawska to droga jak na nasze standardy dość kiepskiej jakości. Po obu stronach postawione pakamery. Granica raczej pusta, a mimo tego spędziliśmy tam 45 min po jednej i 30 min po drugiej stronie. Ukraińskie służby bardzo zainteresował mój stary, wysłużony plecak. Najpierw interesowało ich co ja tam mam, potem jak się go nosi a w końcu wywiązała się miła rozmowa, kiedy usłyszeli gdzie jeszcze jadę. Żegnaj Ukraino, witaj Mołdawio.

Dworzec międzynarodowy GARA NORD. Stąd odjeżdżają, przybywają busiki i autobusy w kierunkach międzynarodowych. Korzystając z okazji dowiedziałem się, że do Kamieńca Podolskiego jeździ jedna marszrutka dziennie o godzinie 06:20, cena to 181 lej,
czyli całkiem przystępnie. Bilet kosztował mnie 8 euro. Na dworcu jest kantor ale kursy walut dość kiepskie.

W Kiszyniowie mam zarezerwowany pokój w hostelu Amazing Lonika Hostel. To świetna lokalizacja i fajne miejsce do pobytu, zdecydowanie do polecenia. Gospodarze młodzi, Pan domu mówi po angielsku, jego żona po rosyjsku. Generalnie w hostelu królował język angielski. Gdyby nie Lena z Rosji nie miałbym z kim pogadać. Do centrum, do dworca marszrutek z GARA NORD dostaniecie się busem nr 178. To dość blisko, bez korków wychodzi około 15 minut jazdy.

Kiszyniów-stolica Mołdawii ma wszystkie ważne, ciekawe budowle zlokalizowane na jednej głównej ulicy. Bulevardul Stefan cel Mare. Główna wspomniana ulica, dworzec marszrutkowy i niesamowity targ. Dobrze jest mieć nocleg właśnie w tym rejonie. Dzień pierwszy a właściwie popołudnie i wieczór poświęciłem na zwiedzanie miasta, wspomnianej ulicy. Stoi tam min budynek mołdawskiego parlamentu. Przy głównej ulicy jest piękny park. Obok dworca skąd jutro ruszam do Orheiul Vechi super targ. Absolutna rewelacja jeśli chodzi o asortyment i klimat, ale o nim może później.

Orheiul Vechi podobno największa atrakcja turystyczna Mołdawii. Moim zdaniem zdecydowanie to trzeba zobaczyć. Na dworcu marszrutkowym pytajcie o busik do Orhei Vechi, tak na kartce napisał mi gospodarz hostelu. Pytajcie na dworcu kierowców, która marszrutka tam jedzie. Oni, kierowcy, są bardzo solidarni, każdy wam wskaże drogę zwłaszcza, że jedzie tam tylko jedna o godzinie 10:20. Bilet 25 lej czas przejazdu około godzinki. Powrót o godz 16 10 z placyku pod cerkwia. Tyle czasu wystarczy by zwiedzić ten naprawdę przepiękny zakątek.

W busiku międzynarodowe towarzystwo. Jest Hiszpanka, Niemiec, Chińczyk, Włoch i ja.
Trochę mi się ego podniosło po tej wycieczce. Wszyscy mówili po angielsku (oprócz mnie), ale w niczym im to nie pomogło, nikt ich nie rozumiał, na szczęście byłem ja. :)
Tłumaczyłem na niemiecki a młody kolega ze Stuttgartu przekładał dalej. :)
Damie z Hiszpanii wyraźnie wpadłem w oko, zwłaszcza kiedy okazało się, że byliśmy w Mongolii w jednym czasie. Ciągle mnie wołała w trakcie pobytu Andriej, Andriej. Była niesamowicie sympatyczna i wesoła, miała około 75 lat, może więcej :)

Orheiul-Vechi to piękny kanion, z wyrytymi w skałach przez mnichów jaskiniami. W dole rzeka. Żeby tam dojść trzeba wysiąść przy tabliczce miasteczka Trebujeni, zaraz za mostkiem. Poproście kierowcę, zatrzyma się tam. Tu rozpoczynają się te skalne atrakcje. Z lewej strony jeśli dobrze zrozumiałem ruiny rzymskich term. Widoki cały czas wręcz bajeczne. Ochłodzić się można w rodniku (źródełko) przy rzece. Żeby dojść do cerkwi trzeba się wrócić z powrotem około 30 min pieszo, ale trasa i widoki tak piękne, że idzie się z ogromną przyjemnością.

Wyjście do cerkwi tak samo piękne krajobrazy, u góry dodatkowo ciekawy cmentarz.
Na placyku na którym umówiłem się z kierowcą, że będziemy o 16:10, jest mały kiosk można się tam napić czegoś zimnego lub kupić lody.

Ja zapytałem gdzie można zjeść sarmale (gołąbki zawinięte w liście winogron), o których czytałem w necie. Panie pokazały mi dróżkę na lewo, mówiąc, że to blisko i po prawej. Blisko było faktycznie, tyle tylko, że zamknięte.
Ale powiedziano mi, że dalej po lewej stronie jest kolejny lokal i tam coś zjem. Faktycznie nie żałuje, że tam było zamknięte. Zobaczyłem kawałek mołdawskiej wsi, pięknie malowane bramy,domy, ciekawe studnie.

Lokal całkiem sympatyczny. Proszę o sarmale i piwo. Pani odrzekła, że sarmale i owszem ale piwa niet. Jest damaszne wino. Niech będzie :). Sarmale okazały się ucztą dla podniebienia. Nie można się tym najeść, ale spróbować trzeba koniecznie. No i to wino. Nie jestem jego miłośnikiem ale przyznaję, że to było rewelacyjne. Kieliszek kosztował 10 l czyli 2,5 zł a sarmale 40 l- 10 zł. Poprosiłem o drugi kieliszek, widzę jak pani dyskretnie nalewa go z butelki pet:). Gdyby nie mój odjazd, na tym drugim by się z pewnością nie skończyło. Ale i tak miałem później problem z rozmową po niemiecku:).

Wspaniałe domowe wino można kupić na wspomnianym wcześniej targu, kosztuje 20 lej-5 zł 1,5 litra. Ten targ jest naprawdę niesamowity. Każdy tam znajdzie coś dla siebie. Owoce, przetwory, sery, wino, kiszonki. Jest naprawdę w czym wybierać-super miejsce.

Dzień trzeci to wyprawa do Naddniestrza. W planie stolica Tyraspol i twierdza w miejscowości Bendery. Busik odjeżdża troszkę dalej obok targu, kierowcy wam wskażą miejsce.

Czytając w internecie relacje z pobytu w Naddniestrzu włos stawał na głowie. Ale w większości wpisy były stare, sprzed lat. Nasze MSZ odradza dość stanowczo wjazdu na ten teren. W takim razie, czy może być lepsza reklama by tam jechać? :) A więc tak, drugi dworzec, godzina 8:40, cena biletu do Tyraspola to 36 lej. Na miejscu byłem o godzinie 10:30. Osławiona granica. Kierowca mówi do mnie, że mam wyjść i wskazuje ręką na budynek. W busiku pozostaje część osób. Podchodzę, podaje paszport. Pan pyta na jak długo. Odpowiadam, że jadę kupić Kvint, zwiedzić kriepost w Benderach i z powrotem. Pan uśmiechnął się wyraźnie na wspomnienie o brandy, podał wydrukowana karteczkę i tyle. Mam 10 godzin na pobyt w tym miejscu

Tyraspol, stolica samozwańczej republiki. Czytałem wcześniej, że to miasto, to relikt socjalizmu. Przyznaje, że będąc w podróżach po Rosji, Ukrainie, Gruzji widziałem setki większych reliktów niż ten. Normalne miasto na wschodzie, czyste i przyjemne.
Marszrutka zatrzymuje się na dworcu. Do sklepu firmowego gdzie chcę kupić brandy trzeba się wrócić z powrotem. Cena 10 letniego trunku z kategorii droższe, kosztowała mnie tyle co butelka czystej w Lidlu :) Co dalej? proponuję pójść dalej prosto a następnie skręcić w prawo w główna ulice. Poczujecie klimat o którym pisano. Pytajcie o “tank” czyli czołg. Po lewej stronie plaża gdzie można miło spocząć, Po prawej pomnik Lenina. Po drodze dość ciekawe budynki, cerkiew.

No i jest wspomniany czołg:). Spacerując tą ulicą doszedłem do miejsca gdzie wydawało się, że dalej już nic ciekawego nie ma, a jest za to przystanek do Twierdzy w Benderach. Trolejbus nr 19, marszrutka nr 20. Jadąc widać po prawej stronie twierdze, wiadomo gdzie trzeba wyjść.

Twierdza w Benderach, wchodzi się tam przez jednostkę wojskową. Przy wejściu trochę złomu, czytaj wyposażenia. Nie radze robić fotek, są bardzo uczuleni na tym punkcie.
W twierdzy podobnie, pani z kasy powiedziała, że mogę fotografować wszystko ale nie sprzęt i wojskowych. Wspomnianej pani z kasy z którą rozmawiałem, chciałem zapłacić 10 rubli naddniestrzańskich plus 1 dolar. Na tą rozmowę wszedł jakiś gość. Bilet kosztuje 25 r dla miejscowych i 50 r dla obcokrajowców. Zapytał dlaczego nie płacę 50. Zgasiła go jednym zdaniem. “Cicho, mówi po rosyjsku”:). Twierdza bardzo, fajna miło się ją oglądało. Powrót,odjazd z dworca autobusowego niedaleko twierdzy. Tym razem podstawiony jest autokar. Bilet do Kiszyniowa kosztuje 56 lej. Na granicy bez problemu. Zwracam karteczkę i to wszystko. Będąc w Naddniestrzu nie czuło się jakiegokolwiek zagrożenia.

Wracając do hostelu kolejny raz odwiedziłem mój ulubiony targ, dokonując wiadomych zakupów:) Jutro wyjazd do Kamieńca Podolskiego.

Jaka jest Mołdawia, jaki Kiszyniów? Mnie się te trzy dni w tym mieście, w tym kraju bardzo podobały. Mołdawia bardzo zielona, sympatyczna i tania. Zero jakichkolwiek zagrożeń, człowiek się czuje bezpiecznie. W Kiszyniowie sporo policji na ulicach. Ceny bardzo przystępne dla nas. Trzy dni w Mołdawii to zdecydowanie za mało
Polecam gorąco

Jutro godzina 6:20, dworzec GARA NORD, kierunek Kamieniec.
Cdn

MOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Kiszyniów / Cerkiew KiszyniówMOłDAWIA / - / Kiszyniów / KiszyniówMOłDAWIA / - / Kiszyniów / KiszyniówMOłDAWIA / - / Kiszyniow / Park w  KiszyniowieMOłDAWIA / - / Kiszyniów / ParlamentMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / Orheiul VechiMOłDAWIA / - / Trebujeni / mołdawski domMOłDAWIA / - / Butuceni / W oczekiwaniu na NADDNIESTRZE / - / Tyraspol / TyraspolNADDNIESTRZE / - / Tyraspol / TyraspolNADDNIESTRZE / - / Tyraspol / TyraspolNADDNIESTRZE / - / Tyraspol / TyraspolNADDNIESTRZE / - / Bendery / Bendery

baobab-ka dołączył
02.10.2015

aaandrzejp dołączył
25.09.2014

Iwona Niedopytalska dołączył
20.03.2017

Iwona Niedopytalska 2017-07-02 23:15:36

"Lekko napisane, wiec wchłonęłam szybko wszystko :) Warto wiedzieć jeśli człowiek wybiera się w te rejony."

south dołączył
26.06.2017

south 2017-06-26 10:47:05

Świetna relacja i jeszcze lepsze zdjęcia.