Wypad do Lwowa, Odessy, Białogrodu, Kiszyniowa, Naddniestrza, Kamieńca Podolskiego, Chocimia cz. 3. > UKRAINA

aaandrzejp aaandrzejp Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie UKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Twierdza w Kamieńcu PodolskimRelacja z podróży do Kmieńca Podolskiego, opis pobytu w tym mieście. Wycieczka do twierdzy Chocim, relacja.

35 lej, tyle kosztowała mnie taksówka o godzinie 05:30. To niecałe 9 zł. Dworzec Gara Nord. Zaczynam ostatni etap mojej podróży. Czas na Kamieniec Podolski. Za bilet zapłaciłem 181 lej, czyli około 45 zł. Odjazd godzina 06:20. W domu sprawdzałem odległości i wyszło, że podróż powinna zająć około 6 godzin. Niestety nie znałem realiów, no bo niby skąd miałem wiedzieć, że busik będzie jeździł po wszystkich okolicznych miastach i miasteczkach zbierając po drodze pasażerów. Usłyszałem od kierowcy, że na miejscu będziemy dopiero około 15. To prawie 9 godzin jazdy. W tym momencie stanąłem przed dylematem: czy mam być na siebie zły, że wymyśliłem sobie taką trasę, czy też cieszyć się, że za tak małe pieniądze mam wycieczkę objazdową po Mołdawii i Ukrainie. Wybrałem drugą opcję, przecież nigdzie się nie spieszę, nikt mnie nie goni. Trochę martwiła mnie sprawa hotelu, bo rezerwację miałem tylko na jedną noc.

Droga, o dziwo, minęła dość szybko. Na granicy pusto, tylko nasz busik, ale odprawa trwała prawie 1,5 godziny. Nie wiem co oni tak dokładnie sprawdzali, skoro w busiku jechały raczej starsze, miejscowe osoby. Celników oczywiście zainteresował mój plecak. Ale kiedy usłyszeli skąd jadę odpuścili nawet kontrolę. Towarzystwo w marszrutce bardzo fajne. Słyszałem ciągle żarty, nawet staruszka żartowała, że po co stać na granicy, lepiej gdzieś podjechać i napić się wódki. A miała z 80 lat. Ale w jednym momencie żarty się skończyły, kiedy rozmowa zeszła na politykę. Tyle tylko, że wkroczył w tę dyskusję jeden z pasażerów mówiąc, że polityka jest dla idiotów i nic z tego nie mają, a tylko nerwy. Wjeżdżając na Ukrainę człowiek zaczyna doceniać nasze drogi. To, czym jechaliśmy od granicy, naprawdę trudno nazwać drogą.

Martwi mnie trochę sytuacja z noclegiem i to, że nie mam pojęcia gdzie znajduje się hotel w którym mam spać. Zawsze przed wyjazdem sprawdzam lokalizację, ale Google Maps w tym przypadku odmówiło współpracy. Pół godziny jazdy od Kamieńca w Chocimiu, nastąpił mały ciąg zdarzeń który pokazuje, jak pomocni potrafią być ukraińcy.

Pytam pasażerkę busika czy jest z Kamieńca. Odpowiada, że nie, dlaczego pytam?
Wspominam o problemie z hotelem. Wyjmuje telefon i zaczyna mi go szukać w Internecie, z Podobnym skutkiem jak ja. Dzwoni na numer z rezerwacji i po chwili dowiaduje się, że jak będę już w Kamieńcu, mam jechać marszrutką nr 18, a kierowcy powiedzieć, żeby wysadził mnie na wprost hotelu. Dojeżdżamy do Kamieńca, kobieta która mi pomagała wyskakuje z busa i po chwili przyprowadza mi przewodnika, osobę, która wie gdzie staje ta właśnie marszrutka. Dziękuję Pani, wsiadam do 18, mowie kierowcy gdzie chce wysiąść. Odpowiada, że ulica Bysugina nic mu to nie mówi, że nie ma takiej. Jak to nie ma, jak tam właśnie jest mój hotel? Busik stoi, pasażerowie w środku, a kierowca zaczyna wydzwaniać po kolegach pytając o tę ulicę. Niestety - nikt nic nie wie.

Kierowca wychyla się i pyta pasażerów słowami; “Polak szuka Bysugina, wiecie może gdzie to?” Skąd wiedział, że ja z Polski? Cisza, po chwili podchodzi jeden z pasażerów mówiąc, że wie o co chodzi. Wysiada ze mną i prowadzi na wspomniana ulicę, a na niej stoją trzy rozwalające się rudery i na końcu wspaniały hotel raczej pensjonat. Najlepszy w jakim byłem w podróży. Nazywa się Guest House SunRise. Ogromne łóżko, idealna czystość, toaleta, TV, wszystko to za 53 zł. W Kamieńcu jest problem z noclegami na starym mieście. Mój hotel to 10 min od starego miasta, do którego idzie się w otoczeniu piękna, natury i wiekowych budowli. Szukając tego pensjonatu pytać należy o ulice Suworowa ok nr 46. Na wprost jest właśnie Bysugina. Bardzo blisko tego miejsca, jest wspaniała biało-niebieska cerkiew widoczna z każdego punktu Kamieńca.

Niestety nie mogłem przedłużyć pobytu, bo pokój był już zarezerwowany. Przede mną zwiedzanie miasta i szukanie kolejnego noclegu. Obszedłem cały Kamieniec. Hotele są, ale bardzo drogie, a hostelu żadnego. Na szczęście nocleg się znalazł za 500 hr, czyli około 75 zł. Musiałem brać, byłem bez wyjścia. Hotel nazywa się Sonja, jest za Twierdzą. O hotelu można powiedzieć, że jest tam fajny klimat socjalizmu. Jeśli ktoś przejechał dwie trasy kolei transsyberyjskiej, to czy może mi przeszkadzać brak pokrywy w WC, albo lejąca się ciurkiem woda, czy też drzwi które trudno zamknąć? Ale za to łóżko było ogromne i panie w recepcji bardzo miłe.

Zaskoczeniem rano była informacja o śniadaniu. Przyznam, że dość obfitym. Szkoda tylko, że wcześniej o tym nie widziałem. Na tymże śniadaniu humorystyczna sytuacja. Nalewam sobie kawy, obok stoją dwa dzbanki, nalewam sądząc, że to mleko. Podchodzi pani z obsługi i mówi, że to jogurt. Chce mi odebrać kawę mówiąc, że mam sobie nalać nowej. Odmawiam, kawa wygląda w porządku, ale obsługa nie ustępuje, ja również nie. Pytam, czy pani piła kiedyś kawę z jogurtem, słyszę odpowiedź, że nie. Ja też nie i chce spróbować. Słysząc te słowa pani zaczęła się śmiać i poddała się już bez walki. Ciekawe co sobie o mnie pomyślała? Tyle wątku hotelowego. Uważam, że warto wcześniej jeśli chodzi o Kamieniec zarezerwować gdzieś pokój, w ciemno nie ma co jechać.

Planując w domu trasę postanowiłem odwiedzić również twierdze w Chocimiu, dojechać do niej można z dworca autobusowego. Na stanowisku 3 lub 4 stoi autokar z napisem Xotich.
Ukraińcy inaczej wymawiają tę nazwę, ale jeśli dodacie wyraz kriepost- twierdza, każdy zrozumie. Musicie kierowcy powiedzieć dokąd chcecie jechać. Wysadzi Was w odpowiednim miejscu, stamtąd jeszcze pieszo 20 min. Kierowca skasował mnie na sumę 20 hr. Coś mi się wydaje, że to była cena dla obcokrajowca, ale może się mylę. Z powrotem wracałem stopem za 10 hr.

Zdecydowanie warto było tam pojechać, to jedno z piękniejszych miejsc jakie widziałem. Piękna twierdza, obok płynie ogromny Dniestr. Widok wręcz niesamowity. Na dodatek cisza, spokój, prawie żadnych turystów. U nas takie miejsca były by oblegane. Ale takie pustki są w większości twierdz na Ukrainie. To dziwne.

Na stare miasto i do Twierdzy w Kamieńcu z dworca autobusowego jeździ busik nr 1, przystanek znajduje się za targiem.

Kamieniec Podolski, wiadomo - piękna twierdza. Samo stare miasto nie jest zbyt wielkie.
Jest tam sporo świątyń, kościołów wszystkich wyznań. Jedne wyglądają bajkowo, inne straszą. Jeśli szukacie śladów polskości polecam przepiękną katedrę Rzymsko katolicką. Będąc tam poczujecie się jakbyście byli w Polsce. Zupełnie inaczej wygląda inny kościół Rzymsko-katolicki, polski ksiądz mówił mi, że teraz i tak jest super. Dobrze, że nie wiem jak wcześniej wyglądał. Inny kontrast to cerkiew Mikołajewska i stojące obok ruiny kościoła ormiańskiego. Znalazłem je chodząc bez celu po mieście.

Chodząc po mieście trudno się oprzeć myśli, że brakuje tu gospodarza. Myślę, że niejeden prezydent małego miasta z polski zmienił by to miasto w nie do poznania. Uczyniłby z niego perełkę. Pytałem o to mieszkańców. O dziwo wszyscy odpowiadali tak samo. Tu nikomu nic się nie chce, wszyscy mają wszystko gdzieś a na dodatek każdy kradnie.
To słowa miejscowych, cóż więcej można dodać. Dobrym przykładem mogą tu być kamieniczki na polskim rynku. Im potrzeba tylko farby.

Mnie osobiście Kamieniec bardzo się podobał, jest tu klimat, który uwielbiam. Jest wielka serdeczność miejscowych. Chciałbym tam kiedyś jeszcze wrócić.

W planach był jeszcze wyjazd do Zaleszczyk. W ciągu dnia jadą tam z Kamieńca 2 busiki; o 13:15 i 13:50. Pytałem o której będzie na miejscu ten pierwszy. Pani powiedziała, że po 16.
Czyli miałbym powtórkę z rozrywki. Przyjazd późnym popołudniem i znowu szukanie noclegu. Zrezygnowałem, bo o 12:30 jest autokar do Polski. Jedzie przez Rzeszów do Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry. Cena biletu do Katowic to 650 hr, czyli około 100 zł. Myślę, że o wypadzie do Zaleszczyk przeczytacie w mojej relacji za rok.

Podróż powrotna, tutaj - uwaga… 26 godzin. Wygląda groźnie? Wcale tak nie było. Pierwsze 8 godzin czytałem książkę, którą na szczęście wziąłem do plecaka. Oglądanie widoków za oknem, rozmowa z Jurijem. Czas do granicy szybko minął. Jesteśmy tam około 19 i następuje szok. Ogromna kolejka autokarów. Jeden odprawia się około godziny, a ja naliczyłem ich 15.

Na szczęście w pobliżu znajdowała się stacja benzynowa, gdzie dokonałem zakupu środków uspokajających. Chciałem je zażyć poza autokarem, ale mój sąsiad z Ukrainy mówi, że można przyjmować w autobusie i nikomu to nie wadzi. Jak powiedział eta normalna. Te środki uspokajające to był dobry pomysł, spałem całą noc jak zabity budząc się dopiero kiedy była nasza odprawa. Kolejne 9 godzin minęło. Wszystko było fajnie, bo po 20 minutach byliśmy odprawieni. Akurat była zmiana i celnicy nie kontrolowali naszego bagażu gdyby nie to, że jeden pasażer z Ukrainy miał nieważną wizę. Zostało to potraktowane jako próba przemytu i 3 godziny staliśmy czekając, aż polskie służby wypuszczą kierowcę. Tak więc, na granicy łącznie straciliśmy 12 godzin. Kolega z Ukrainy mówił, że najdłużej stał 6 godzin, ale bywa, że 2 godziny. Loteria.

Po powrocie do domu, po godzinie byłem odwiedzić moje Rodos:). Po śląsku laube. Po 2 godzinach już tęskniłem za miejscami w których byłem. Już chciałem wrócić tam z powrotem.

Dla mnie to był wspaniały wypad. Każdemu poleciłbym trasę którą przebyłem. Jedyne co bym może zmienił, to ilość dni pobytu w poszczególnych miastach. W trakcie całej podróży nie spotkała mnie nawet najmniejsza nieprzyjemność. Ukraina i Mołdawia jest naprawdę bezpieczna, nie ma się czego obawiać. W trakcie moich przejazdów za każdym razem byłem jedynym obcokrajowcem w środkach transportu i wszędzie traktowano mnie z sympatia.

I jak to u nos godajom….do zaś :)

UKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Twierdza w Kamieńcu PodolskimUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / widok na katedreUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Chocim / ChocimUKRAINA / - / Chocim / ChocimUKRAINA / - / Chocim / ChocimUKRAINA / - / Chocim / ChocimUKRAINA / - / Chocim / ChocimUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Polski rynekUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Polski rynekUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Kamnieniec PodolskiUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Katedra Rzymsko-KatolickaUKRAINA / - / Kamieniec Podolski / Katedra Rzymsko-Katolicka

baobab-ka dołączył
02.10.2015

baobab-ka 2018-06-16 23:05:42

Zachęcasz. I to bardzo skutecznie :)

Iwona Niedopytalska dołączył
20.03.2017

Iwona Niedopytalska 2017-07-01 16:00:30

"Sympatyczna relacja. Byłam w tych miejscach za komuny, ale tylko przejazdem. Wtedy nie wolno było zatrzymywać się na tyle ile się chciało ani zbaczać z drogi. Tereny piękne, ludzie życzliwi. Szkoda tylko, że nie dbają tak jak powinni. A jak smakowała ta kawa z jogurtem? ;)"