Rzym, tam gdzie nie trafisz z biurem podróży: 1. Piazza del Popolo,Villa Medici i Villa Borghese i Ostia > WłOCHY

longin1974 longin1974 Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie WłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, Piazza del PopoloMoże tytuł jest nieco przesadzony, ale w Rzymie są również miejsca rzadziej odwiedzane, choć ciekawe. Wynika to z niezmiernego bogactwa wiecznego miasta. Jak już wspomniałem we wcześniejszym artykule, zwiedzanie Rzymu trzeba dobrze rozplanować, aby z jednej strony nie dostać zadyszki i móc rzeczywiście delektować się miastem, a z drugiej strony by mimo wszystko zobaczyć jak najwięcej. Zabieram Was na spacer w kilka miejsc rzadziej odwiedzanych, ale wcale nie ustępujących swym urokiem innym częścią miasta.

1. Piazza del Popolo,Villa Medici i Villa Borghese.

Wracaliśmy już z Watykanu i po załatwieniu biletów na drugi dzień do muzeum watykańskiego i ogrodów. Jednak pora nie była jeszcze zbyt późna, a i sił nie brakowało. Był to początek pobytu w Rzymie. Impuls i wysiadka na stacji Flaminio. Gdy wyszliśmy ze stacji to w pierwszym momencie nie wiedzieliśmy dokąd iść. Przynajmniej dwa widoki kusiły i zapraszały, by właśnie tam postawić swoje kroki. Swoje kroki skierowaliśmy ku urokliwiej bramie. Nagroda przyszła szybko. Już sama brama i jej otoczenie, jeszcze zza murów wydawało się niesamowicie interesujące, jednak po wejściu ukazał się naszym oczom plac z egipską kolumną na środku, dwoma pięknymi fontannami po bokach, trzema kościołami (niestety jeden z nich był właśnie w remoncie) i muzeum Leonarda da Vinci. Szeroka aleja idąca między dwoma pięknymi, niemal bliźniaczymi kościołami dawała widok na plac Wenecki. Powoli, rozglądając się, przeszliśmy przez promień owalnego placu. Po lewej stronie dominowała dawna posiadłość Medyceuszy.

Postanowiliśmy poszukać jakiegoś miejsca, by posilić się nieco. I okazało się, że to był błąd. Na Piazza del Popolo znajduje się niewiele restauracji. I choć same ceny, jak na Rzym, nie są przytłaczające, to jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach. Miła pani zaproponowała nam stolik. Usiedliśmy, zamówiliśmy dania, czyli lazanię i carbonarę oraz napoje. Dania okazały się średniej wielkości, dobre, ale nie powalały. Po wszystkim poprosiliśmy rachunek i tu zaczęły się schody. Okazało się, że koperto, czyli opłata za nakrycie stołu jest tam najwyższa w całym mieście i wynosi 3 euro od osoby. Ponadto napiwek jest wliczony w rachunek i wynosi nie 10, ale 15%. Co łącznie dało kwotę ok. 12 euro z 50 za obsługę. Pani kelnerka liczyła na to, że nie przeczytamy rachunku, ale dodamy do tej kwoty jeszcze raz napiwek. Niestety, tak się nie stało, co spotkało się z dezaprobatą z jej strony. Było to już późne popołudnie przechodzące w wieczór. Postanowiliśmy zrezygnować ze wspinaczki do posiadłości Medyceuszy, która tak na marginesie, malowała się nad placem dość interesująco.

Ruszyliśmy w kierunku Villi Borgiów. Początek drogi był piękny, witała nas przestronna brama pięknie wykończona z dwu stron. Jednak początek spaceru zachęcał raczej do powrotu. Stojące autobusy, porozwalane chodniki i piaszczysta droga w środku miasta nie wróżyły nic dobrego.

Mieliśmy już zamiar zawrócić, szczególnie po zobaczeniu pierwszych mało interesujących atrakcji. Jednak daliśmy jeszcze jedną szansę, poszliśmy w kierunku wolno stojącej bramy. I to był strzał w dziesiątkę, poczuliśmy się trochę jak Alicja po drugiej stronie lustra. Jeziorko z łódkami, imitacja antycznej budowli na wysepce, piękne drzewa i ławki wokół.

Postanowiliśmy zrobić małą przerwę i porozmawiać nieco. Potem ruszyliśmy w głąb parku i było coraz ciekawiej. Fontanny, pomniki, budynki... Przypominało to zwiedzanie pałacu w Puławach albo Nieborowie. Galeria Borgiów, oranżeria, małe fontanienki z wodą do picia, zoo i inne budynki stwarzały wrażenie niesamowite. Powoli zaczęliśmy drogę powrotną na nocleg. Ale ten spontaniczny spacer był czymś niesamowitym.

2. Ostia

Ostia, mimo, że jest kurortem nadmorskim, to leży w obrębie miasta Rzym. Dlatego można tam dojechać niebieską linią na bilecie tygodniowym. W Ostii znajdują się dwie atrakcje. Jedną jest morze, plaża i restauracyjki, drugą kompletnie zachowane ruiny antycznego miasta portowego. Zaczęliśmy od atrakcji pierwszej.

Po wyjściu z pociągu ruszyliśmy w kierunku plaży. Choć była to nasza pierwsza wizyta w tej części Rzymu, to trafiliśmy z łatwością kierując się na wprost. Choć plaża nie jest sama w sobie płatna, to trzeba wynająć sobie leżak, albo łóżko. Trzeba wziąć pod uwagę, że jesteśmy na południu europy i że słońce operuje tu nieco inaczej. Dlatego do leżaka albo łóżka warto wziąć parasol.

Są to ceny rzędu od 6 do 18 euro. Po 2 godzinach spędzonych nad morzem, kąpieli słonecznej i wsłuchiwania się w szum morza ruszyliśmy do centrum, by coś zjeść. Restauracje przy plaży oferowały różne dania, jednak w dość wygórowanych cenach. Wejście do samej miejscowości i bystre spojrzenie w boczne uliczki pozwoliło nam zjeść w spaniały obiad, po śmiesznej, jak na warunki rzymskie cenie 26 euro za dwa dania, butelkę lokalnego wina i wody mineralnej. Powrót do kolejki, 2 stacje dalej czekało na nas antyczne miasto.

Po wyjściu z małej stacji przeszliśmy wiaduktem nad drogą, i od antycznego miasta dzieliło nas kilkaset metrów. Po drodze widzieliśmy piękny, XIV wieczny zamek. Bilety do antycznej Ostii, która leżała niegdyś nad samym morzem, a dziś 3 kilometry od niego, kosztowały 8 euro od osoby. Wrażenie było imponujące. Początek stanowiła nekropolia miasta, dalej brama wjazdowa, magazyny, sklepy, budynki mieszkalne, łaźnie, teatr, świątynie, budynki publiczne... Niesamowite wrażenie. Brakowało jeszcze tylko gwaru i ludzi w strojach z epoki przechadzających się pomiędzy turystami. Starożytnymi trotuarami, po obejrzeniu 70% miasta zapragnęliśmy wracać już do Rzymu. Zmęczenie dawało we znaki. Ponadto zbierało się na deszcz. Mimo, że wyprawa pochłonęła cały dzień, to warto było poświęcić ten czas.

Czasem warto zajrzeć w takie zakamarki, żeby poczuć prawdziwą atmosferę zwiedzanego przez nas miasta.

WłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, Piazza del PopoloWłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, posiadłość BorgiówWłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, pałac BorgiówWłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, posiadłość BorgiówWłOCHY / Lazio / Rzym / Rzym, posiadłość BorgiówWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, kurortWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, kurortWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, kurort, kościół PallotynówWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całościWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całościWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całościWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całościWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, średniowieczny zamekWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całościWłOCHY / Lazio / Rzym / Ostia, antyk, portowe miasto w całości

baobab-ka dołączył
02.10.2015

baobab-ka 2017-07-17 20:28:24

Liczyłam, że będzie relacja :) Dzięki za rzymskie wędrówki. :)