Norwegia - niskobudżetowa wyprawa autem aż po Nordkapp. Część 2. Koło polarne, Lofoty, Darmowe chatki > NORWEGIA

steve13 steve13 Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie NORWEGIA / Scenic Route 55 / Sognefjellet / Góry SognefjelletWersja wideo niniejszej 2-giej części relacji dostępna jest tu:
Poprzednia 1-sza część:

Lato 2021 to okres, w którym z powodu absurdów COVID-owych nie dało się planować tanich wypraw do większości krajów poza UE. Skoro więc nie mogliśmy jechać do tanich krajów na wschód, postanowiliśmy porwać się na wyprawę do jednego z najdroższych europejskich krajów - Norwegii, planując jednocześnie najniższy możliwy budżet do wydania. Ustalony cel to koszt całej miesięcznej wyprawy poniżej 2500zł na osobę... w praktyce okazał się nawet niższy...

W pierwszej części relacji przedstawiliśmy najładniejsze miejsca jakie udało nam się zobaczyć w Norwegii południowej. Nie były to jednak najbardziej znane atrakcje z tzw. listy mustsee... Nie było zatem Drogi Troli, nie czekaliśmy w kolejce przez parę godzin na Trolltunga (Język trola), ani nie zajrzeliśmy na najsłynniejszy klif Preikestolen...
Niniejsza druga część relacji koncentruje się na Norwegii środkowej oraz na Lofotach i archipelagu Vesteralen. W tym odcinku przedstawiliśmy też sposoby na całkowicie darmowe noclegi w rejonie koła polarnego.
(kolejne relacje w w przygotowaniu).

Norwegia to kraj zachwycający pięknymi widokami i niesamowitą przyrodą. Jednocześnie jest to jeden z najdroższych krajów do życia. Standardowa turystyka polegająca na korzystaniu z lokalnych usług typu hotele, komunikacja zbiorowa itp. potrafi mocno nadwyrężyć finanse. Na szczęście dla osób ceniących bardziej przygodę ponad komfort pobytu, oraz nastawionych na walory przyrodnicze kraju, a nie zwiedzanie miast - istnieją sposoby na wyeliminowanie kosztów wszelkich usług. Można się ograniczyć do kosztów dojazdu własnym autem.

Podróż na północ od Trondheim
W poprzednim odcinku relacji przemierzaliśmy tereny Norwegii południowej zahaczając m.in. o niesamowitą sceniczną drogę 55 prowadzącą przez Park Narodowy Jotunheimen i przełęcz Sognefjellet.

Pogoda w większości z południowych rejonów kraju była słoneczna. Wszystko diametralnie zmieniło się podczas kontynuacji wyprawy powyżej Trondheim. Od tej pory słoneczne chwile były rzadkością, a 80% czasu stanowiły warunki z całkowitym zachmurzeniem, zamgleniem bądź deszczem. W takich warunkach dotychczasowa strategia noclegów pod namiotem stanęła pod znakiem zapytania. Nikt przecież nie ma ochoty każdego wieczoru pakować się do mokrego namiotu, który nie zdążył wyschnąć po poprzednim noclegu...

Sposoby na darmowe noclegi przy złej pogodzie
Na pierwszy dość nietypowy nocleg trafiliśmy przez przypadek. Ze względu na błąd w mapach GPS nawigacja poprowadziła nas z dala od uczęszczanej trasy E6 do malutkiej wioski Geisnes, w której znajduje się przeprawa promowa. Pomimo zaznaczonej opcji 'unikaj opłat' nawigacja traktowała przeprawę jako zwykłą drogę. No cóż, było już późno więc postanowiliśmy się rozgościć w lokalnej poczekalni promowej.

Poczekalnia sama w sobie była niewielkim domkiem z dwoma pokojami i łazienką. Obiekt był ogrzewany i dostępna była ciepła woda. Czysto i schludnie. Idealne warunki do noclegu ;) Co ciekawe przez cały okres naszego pobytu nikt do tej chatki nie zajrzał. Norwedzy zdecydowanie wolą czekać na przeprawę we własnych autach. Jak się później okaże takie poczekalnie promowe to świetny sposób na noclegi w sytuacjach awaryjnych. Aczkolwiek odradzamy korzystanie z tych zlokalizowanych przy uczęszczanych trasach. Te daleko na uboczu są niemal zawsze puste i nieużytkowane przez lokalsów.

Darmowe chatki w górach
W związku z kiepską pogodą, a co za tym idzie słabymi warunkami do trekingu po okolicach, przez które przejeżdżaliśmy, postanowiliśmy jechać jak najdalej na północ by dotrzeć jak najszybciej w okolice Lofotów. Jako miejsca do zatrzymania się wybieraliśmy lokalizacje, w których można znaleźć małe darmowe górskie chatki. Na jedną z takich chatek natrafiliśmy w okolicach miejscowości Tonnes.

Chatka malutka, ale w środku suchutka i dysponująca paleniskiem by się ogrzać. Dodatkowym atutem był ładny widok na zatokę Morza Norweskiego.

Nareszcie koło podbiegunowe
Przy nieustannie kiepskiej pogodzie nic nie zachęcało nas do pozostania w okolicach Tonnes na dłużej. Zdążyliśmy jedynie zwiedzić niedaleko położoną dość dużą jaskinię, niestety niezbyt urodziwą... Czas jechać dalej, złapać prom w miejscowości Kilboghavn do Jektvik. Zachmurzona sceneria podczas rejsu promem nie napawała optymizmem. Jedyna optymistyczna wiadomość to fakt, że podczas rejsu oficjalnie minęliśmy granicę koła polarnego.
Po drodze musieliśmy skorzystać jeszcze z kolejnej przeprawy promowej z Agskardet do Halsa. Powodem wyboru takiej właśnie trasy przejazdu była chęć dostania się do Parku Narodowego Saltfjellet–Svartisen. Po drodze minęliśmy bardzo malowniczą scenerię z punktami widokowymi na lodowiec Engabreen. Pomimo fatalnej pogody widoki na lodowiec były przepiękne.

Do Parku Narodowego Saltfjellet–Svartisen można wjechać autem od strony Halsa-Glomfjord, starą drogą zbudowaną na potrzeby dawnej kopalni, droga przy okazji oznaczona jako niebezpieczna i nieutrzymywana, a na powitanie zachęcająca tabliczkami ostrzegającymi, że jedziemy tu wyłącznie na własną odpowiedzialność. Niemniej jednak bez problemu dało się podjechać w deszczu aż w okolice jeziora Storglomvatnet. Na zwiedzanie okolicy zabrakło niestety entuzjazmu... Lejący deszcz i kiepskie prognozy na następne dni skutecznie zniechęciły nas do trekkingu w tej okolicy :/

Wyspy archipelagu Vesteralen
W prognozach pogody wreszcie widać nadzieję na poprawę pogody. W związku z tym podjęliśmy decyzję by wykorzystać nadchodzącą lepszą aurę i wybrać się w najpiękniejsze norweskie zakątki – Archipelag Vesteralen oraz Lofoty.
Pierwszy dzień pobytu na Vesteralen niestety ciągle był deszczowy choć coraz częściej zdarzały się przebłyski słońca.

Tutaj znaleźliśmy także kilka ciekawych chatek ciekawie wkomponowanych w skały wybrzeża.

Przy słonecznej pogodzie wyspy Vesteralen wyglądają naprawdę pięknie. Trochę przypominają krajobraz Lofotów, ale tutejsze góry wyrastające z morza mają nieco łagodniejsze kształty w porównaniu do strzelistych wierzchołków na Lofotach. Spędziliśmy tutaj 2 dni. Prognozy pogody na kolejne dni zakładały 2 doby bezchmurnego nieba. Trzeba było skorzystać z okazji i udać się na Lofoty.

Lofoty i fenomenalna ziemianka w górach
Pierwszy dzień na Lofotach był jednak ciągle szary. Zdecydowaliśmy, że wybierzemy się do nietypowej lokalizacji z dala od utartych szlaków w góry w środkowej części Lofotów, gdzie znajdować się powinna intrygująca chatka obłożona darniami. Ścieżka do tej chatki prowadziła przez częściowo podmokłe i bagniste tereny. Być może to jeden z powodów, dla których to miejsce jest tak rzadko odwiedzane przez kogokolwiek. W każdym razie byliśmy zadowoleni, że w tak popularnym zakątku kraju jakim są Lofoty można znaleźć miejsca kompletnie pozbawione turystów. Po paru godzinach dotarliśmy do uroczej ziemianki.

Przyznam, że nie spodziewaliśmy się takich ‘luksusów’, jakie zastaliśmy w środku. Wygodne łóżka, koce, wydajny piec, przyniesione drewno, kącik kuchenny z pełnym wyposażeniem, gaśnica i… wędka z akcesoriami :)
Sam charakter chatki w połączeniu z otoczeniem w którym została postawiona bardzo przypadł nam do gustu. Spotkaliśmy tam jedną osobę z lokalnej społeczności, która prosiła nas o nie publikowanie informacji o dokładnej lokalizacji tej chatki. Tak więc nie podajemy gdzie się znajduje… Gdzieś na Lofotach. Jak ktoś będzie zdeterminowany to i tak znajdzie na nią namiary. My też tą informację znaleźliśmy przed wyjazdem… Warto też wspomnieć, że ciężko do chatki trafić nie znając dokładnych współrzędnych GPS, gdyż ścieżki do niej prowadzące często zanikają i łatwo się pogubić…
Biała noc w ziemiance minęła dość szybko, a poranek w końcu przywitał bezchmurnym niebem. Na śniadanie nietypowo zrobiliśmy sobie smażone grzyby, których akurat w okolicy było mnóstwo. Z drzew wokół rosły same maleńkie karłowate brzozy, ale taki ’las’ wystarczył by nazbierać całą patelnię koźlarzy. Nadszedł czas by popodziwiać lokalne krajobrazy.

Zaskoczeniem dla nas w słoneczną pogodę okazała się plaga much, które były wyjątkowo natrętne i irytujące.
Dalszą część dnia przeznaczyliśmy na zwiedzenie kilku charakterystycznych plaż na Lofotach. Pierwszą dobrze wszystkim kojarzoną była plaża Skagsanden, położona w pobliżu drogi E10, więc nic dziwnego że była dość zaludniona…

Kolejną plażą, jedną z najpiękniejszych na Lofotach była plaża Kvalvika. Ona tez należy do dość popularnych miejsc na Lofotach, aczkolwiek dojście do niej wymaga około godzinnego trekkingu. Dzięki COVIDowym absurdom władz Norwegii, które ograniczyły napływ turystów, byliśmy miło zaskoczeni, że ten teren będziemy mieć na nocleg niemal na własną wyłączność :)

Lato na Lofotach trwa 2 dni…
Nadszedł drugi dzień słonecznej pogody. Postanowiliśmy rozejrzeć się po okolicy. Pejzaże jakie oferują Lofoty są fenomenalne. Niestety to piękno bardzo często jest schowane pod grubą pierzyną z chmur. Tak tez miało się stać i tego dnia. Ze szczytów już około południa obserwowaliśmy nadchodzące znad Morza Norweskiego niskie chmury. Po południu wdarły się na teren archipelagu zakrywając wszelkie piękne widoki… No cóż… trzeba się cieszyć ze było nam dane mieć chociaż 2 dni słonecznego lata na Lofotach. Niestety 100% zachmurzenie w tych rejonach jest bardzo częste. Mieszkańcy twierdzą że słoneczne lato przeciętnie trwa u nich przez około 2 tygodnie (przypadające zwykle na środek lipca). W tym roku niestety tych słonecznych dni było jak na lekarstwo…
W nieco już pochmurnej scenerii zdążyliśmy jeszcze odwiedzić miejsca w pobliżu Plaż Sandbotnen i Mulstøa

Mając w najbliższej perspektywie wyjątkowo kiepską pogodę postanowiliśmy wcześniej niż zakładaliśmy opuścić Lofoty i kierować się dalej w stronę Nordkapp.

W następnej 3-ciej części relacji opiszemy:
Drogę z Lofotów na najbardziej na północ wysunięty przylądek kontynentalnej Europy, prowadzącą poprzez krajobrazy tajgi rzadkiej oraz alpejskiej tundry

Odkryjemy jedno z najbardziej uroczych miejsc na trasie E6 - Skibotn Lyngenfjord

Będziemy podziwiać Alpy Lyngeńskie

oraz wielogodzinne zachody słońca na Kvænangsfjellet Pass

Wreszcie dotrzemy na Przylądek Północny

No i oczywiście poszukamy ciekawych darmowych noclegów na dalekiej północy w okolicach Hammerfest.

Link do 3-ciej części wideorelacji poniżej:

NORWEGIA / Scenic Route 55 / Sognefjellet / Góry SognefjelletNORWEGIA / Norwegia Środkowa / Geisnes / Nietypowe miejsca noclegowe - Poczekalnia promowaNORWEGIA / Okolice koła polarnego / Tonnes / Chatka w norweskich górach NORWEGIA / Na północy / Halsa - Svartisen / Norweskie pocztówkiNORWEGIA / Vesteralen / Gdzieś w okolicach Sortland / Krajobrazy Archipelagu VesteralenNORWEGIA / Vesteralen / Vesteralen / Chatka wkomponowana w skałyNORWEGIA / Lofoty / Lofoty / Lofoty - Chatki na nocleg za freeNORWEGIA / Lofoty / Okolice Leknes / LofotyNORWEGIA / Lofoty / Flakstad / LofotyNORWEGIA / Lofoty / Fredvang / Lofoty Kvalvika BeachNORWEGIA / Fredvang / Sandbotnen / Plaża SandbotnenNORWEGIA / Na północy / 100km od Nordkapp / Na północyNORWEGIA / Północna Norwegia / Skibotn / Skibotn LyngenfjordNORWEGIA / Północna Norwegia / Lyngen Alps / Alpy LyngeńskieNORWEGIA / Na północy / Trasa E6 za kołem polarnym / 4-godzinny zachód słońca :)NORWEGIA / Hammerfest / Hammerfest / Noclegi za free za kołem polarnymNORWEGIA / Północna Norwegia / Hammerfest / Darmowe chatki w okolicach Hammerfest