Jesteśmy częścią serwisu turystycznego |
![]() |
|
Lhasa - stolica Tybetu ![]()
Lhasa leżąca na wysokoci 3683 m n.p.m. przez wieki całe
była polityczną i duchową stolicą Tybetu, sercem i duszą Kraju Na Dachu Świata,
siedzibą Dalaj Lamów, celem niezliczonych pielgrzymek, a do dzi jest miastem
jednego z największych cudów wiata. W
VII wieku n.e. Lhasa osiągnęła znaczącą pozycję i zaczęła pełnić
funkcję ważnego centrum administracyjnego, kiedy Songsten Gampo (618-649 r n.e) miejscowy władca z Doliny Jarlung (Yarlung) kontynuował wspólnie z
lokalnymi wodzami działalnoć rozpoczętą przez jego ojca - zjednoczenie
Tybetu. Songsten Gampo przeniósł stolicę do Lhasy i wybudował pałac w
miejscu, gdzie obecnie stoi Pałac Potala. W tym samym czasie powstały również
wiątynie Ramoche i Jokhang, gdzie zostały złożone figury Buddy
przywiezione z posagiem chińskiej i nepalskiej księżniczki Songstena Gampo.
Rządy królów z Doliny Jarlung w
ich nowej stolicy trwały przez 250 lat. Według chińskich zapisków z Dunhuang
w okresie tym Lhasa była miastem ogrodzonym murem z domami o płaskich dachach
oraz szlachtą i królami mieszkającymi w namiotach z filcu. Po rozpadzie
zjednoczonego państwa tybetańskiego przy wsparciu Mongołów w XIII wieku.,
stolicę przeniesiono do miasta Nedong, a następnie do Shigatse. W XVII wieku V
Dalai Lama pokonał władcę z Shigatse i przeniósł stolicę z powrotem do
Lhasy, gdzie na miejscu ruin VII-wiecznego pałacu zbudowanego przez Songstena
Gampo postawił swój pałac - Pałac Potala. ![]() Lhasa pozostaje stolicą Tybetu od
1642 roku i z włanie z tego drugiego okresu rozwoju miasta pochodzi najwięcej
zabytków. Bardzo niewiele pozostało z VII-wiecznej zabudowy miasta. Zdjęcia sprzed 1951 roku pokazują
miasto rozłożone u stóp Pałacu Potala połączone długa ulicą ze
skupiskiem domostw w okolicy wiątyni Jokhang. Uważa się, że w okresie
przed zajęciem Tybetu przez Chińczyków liczba mieszkańców wahała się pomiędzy
20000 a 30000. Obecnie Lhasa liczy ponad 150 000 mieszkańców i jest wielce
prawdopodobne, że ludnoć narodowoci chińskiej dominuje. Odwiedzając Lhasę, można zobaczyć
zarówno to, co najlepsze, najciekawsze, jak i to, co najgorsze i przerażające
we współczesnym Tybecie. Mimo niezaprzeczalnych związków z Krajem na Dachu
Świata i kolorowej tybetańskiej ludnoci to włanie w Lhasie daje się
najwyraźniej zauważyć, że znaczna częć dawnego uroku tego państwa padła
ofiarą chińskiej "modernizacji". Ogromny plac przed Pałacem Potala został
przekształcony w plac bliźniaczo podobny do placu Tienanmen w Pekinie, a Wyspa
Gumolingka, jedno z tradycyjnych miejsc spotkań i pikników dla Tybetańczyków,
w centrum handlowo-rozrywkowe w typowym chińskim stylu. Dzielnica tybetańska
stanowi obecnie wyizolowaną enklawę wielkoci ok. 4 proc. całej powierzchni
miasta, mieci się w wschodniej częci Lhasy. ![]() Jednym z cudów architektonicznych wiata
i główną atrakcją Lhasy jest Pałac Potala zbudowany w XVII wieku przez V
Dalaj Lamę, pełniący funkcję siedziby rządu tybetańskiego i zimowej
rezydencji Dalaj Lamów. Zbudowany został w miejscu, gdzie tysiąc lat wczeniej
mieciła się budowla o podobnej funkcji. Monumentalna budowla Pałacu Potala
zawieszona jest na zboczu Góry Czerwonej, ma 13 pięter, ok. 1000 pokojów,
niezliczoną iloć kaplic. Tam również mieszczą się grobowce omiu Dalaj
Lamów. Obecnie cały kompleks przekształcony został w olbrzymie, ale niestety
sprawiające wrażenie wymarłego
i opustoszałego muzeum, które przypomina odwiedzającym o czasach wietnoci
Tybetu, jego wspaniałej historii oraz o tragedii skazania na banicję XIV Dalaj
Lamy i jego rządu. Dla wielu turystów z całego wiata pierwszy moment
ujrzenia Pałacu Potala jest
chwilą magiczną, pozostającą na długo w pamięci. ![]() Innym ważnym zabytkiem Lhasy jest wiątynia
Jokhang, jedno z najwiętszych miejsc kultu w Tybecie. Została ona zbudowana
1300 lat temu dla upamiętnienia małżeństwa króla Songstena Gampo z chińską
księżniczką Tang -Wen Cheng. Tam znajduje się złoty posąg Buddy
Sakyiamuni, którego wykonanie przypisuje się samemu Buddzie. W przeciwieństwie
do Pałacu Potala wiątynia Jokhang tętni życiem, cały czas panuje tam wzmożony
ruch, gwar pielgrzymów i jednoczenie w powietrzu daje się wyczuć atmosferę
tajemniczoci i ezoterycznoci. Wokół wiątyni rozciąga się wiecznie zatłoczony
trakt pielgrzymi, fascynująca kombinacja gorącej pobożnoci i wiary oraz
rynkowej ekonomii, gdzie w jednym miejscu styka się sacrum z
profanum. Niedaleko od Lhasy znajdują się trzy
z czterech głównych klasztorów tybetańskich: Drepung, Sera i Ganden.
![]() W jednym z największych klasztorów
wiata, klasztorze Drepung, zbudowanym w 1416 roku, żyło i pracowało kiedy
około 8,5 tys. mnichów, a obecnie mieszka tam tylko ok. 600. To stamtąd włanie
pierwsi Dalaj Lamowie władali Tybetem, aż do czasu kiedy V Dalaj Lama wybudował
Pałac Potala.Tam również znajdują się grobowce II, III i IV Dalaj Lamy. Słowo
"Drepung" dosłownie znaczy "stos usypany z ziaren ryżu", co odnosi się
do dużej liczby białych budynków klasztornych usytuowanych na zboczu wzgórza.
Ten kompleks klasztorny wielokrotnie był
rujnowany i niszczony w swojej historii, m.in. w czasie ataków królów
Tsang czy Mongołów ; stosunkowo mało ucierpiał w czasie Rewolucji
Kulturalnej.
Około 4 km na północ od Lhasy znajduje się klasztor Sera, obok klasztoru
Drepung, stanowiący jeden z dwóch największych klasztorów Lhasy szkoły
Gelupa. Został ufundowany w 1419 roku przez ucznia Tsong'a Khap'y. W
czasach swojej wietnoci mieszkało tam ok. ![]() Oddalony ok. 45 km na wschód od Lhasy, położony bardzo malowniczo na wysokoci 4500 m n.p.m. leży klasztor Ganden, pierwszy klasztor szkoły Gelupa do dzi pozostający główną siedzibą największego buddyjskiego zakonu. Słowo "Ganden" znaczy "radoć" w języku tybetańskim lub "raj" w języku zachodu. Klasztor ten powięcony jest Maitreya- Buddzie Przyszłoci. Jak na ironię losu ten włanie klasztor ucierpiał najbardziej z rąk chińskich czerwonogwardzistów, najprawdopodobniej z powodu jego politycznego znaczenia. |