KONKURS - Kia orana!- witajcie w naszym raju > NOWA ZELANDIA

bardo bardo Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie NOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / bezludne wysepki - motuSamo wyznanie "byliśmy na Wyspach Cooka" brzmi już niesamowicie, a jeśli doprecyzyjujemy - na atolu Aitutaki, to nie sposób oprzeć się lekturze :-)

Pobyt na Wyspach Cooka, a właściwie na atolu Aitutaki , był "wisienką na torcie" kończącą nasze
intensywne zwiedzanie Australii i Nowej Zelandii i to właśnie tam odkryliśmy nasz raj na ziemi.

Kia orana! – witajcie
Wyspy Cooka to prawdziwie tropikalne wyspy, takie jakie widzi się na plakatach lub pocztówkach. Ocean ma turkusowy kolor, a palmy zapraszają do robienia zdjęć.

Gdzie właściwie leżą Wyspy Cooka? Z perspektywy Polski daleko, nawet bardzo daleko. Gdy patrzymy na mapę świata to widzimy niewielkie kropeczki na bezmiarze oceanu pomiędzy Nową Zelandią a Hawajami.
Na Wyspy Cooka można dotrzeć z Los Angeles, Auckland i z Australii.
My lecieliśmy z Auckland na Raratongę – główną wyspę archipelagu.
Ciekawe jest to, iż Wyspy Cooka leżą po drugiej stronie międzynarodowej linii zmiany daty, co oznaczało, że dwa razy przeżyliśmy ten sam dzień.

Na Raratongę przylecieliśmy w nocy. Na poranny przelot na atol Aitutaki postanowiliśmy poczekać na lotnisku. „Dosypialiśmy” na twardych krzesełkach, kiedy z niespokojnej drzemki zerwało nas na równe nogi donośne pianie koguta spacerującego spokojnie po małej hali lotniskowej. Dzięki tej pobudce mieliśmy okazję podziwiać niezwykły wschód słońca nad wyspą.

Na atol Aitutaki dociera niewielu turystów, nie ma zbyt rozbudowanej infrastruktury turystycznej. Do jedynego hotelu na wyspie przylatują nowożeńcy w podróż poślubną.
Aitutaki to wysepka która ma zaledwie 20 km2 i częściowo jest pochodzenia wulkanicznego.

Dolecieliśmy tam małym, 12-osobowym samolotem linii Air Raratonga. Już w trakcie lądowania dech w piersiach zapierał widok szmaragdowej wody i oślepiająco białych plaż.
Na miejscu powitała nas wieńcami niezwykle intensywnie pachnących kwiatów właścicielka „hotelu”, w którym mieliśmy rezerwację. Hotel to kilka prostych bungalowów, krytych trzciną i położonych przy samej plaży, tuż obok rafy koralowej.

Z drewnianego tarasu naszego bungalowu mieliśmy piękny widok na palmy pochylające się nad białym piaskiem i ocean zmieniający kolor w zależności od oświetlenia. Podziwialiśmy spacerujące kraby a do snu usypiały nas fale, delikatnie uderzające o brzeg oraz nawoływania egzotycznych ptaków.

Na Aitutaki można wynająć samochód lub motorower, aby samemu objechać wyspę, przez którą prowadzi tylko jedna wybetonowana droga. My zwiedzaliśmy wysepkę motorowerem, którym pokonywaliśmy też boczne, lekko utwardzone drogi. Motorower to bardzo popularny środek transportu na wyspie. Motorowerem poruszają się także matki z małymi dziećmi na ręku.

Na wyspie były dwa sklepy i kilka restauracji. Lokalne restauracje to często kilka stolików przykrytych ceratą, ale cudownie położonych z widokiem na morze.

Ceny są przystępne, jedzenie wyśmienite. Ale tego właśnie spodziewamy się w miejscu, gdzie podawane są świeżo złowione dary morza.

Ryby można także kupić właściwie w każdym domu. Gospodarze chętnie pokazują złowione okazy i zapraszają do kupowania.

Główną miejscowością na wyspie Aitutaki jest Arutanga. W miejscowości znajduje się jeden z najpiękniejszych i ponoć najstarszych na Wyspach Cooka kościół.

To właśnie na Aitutaki kręcono realisty-show „Survivor”. W tym czasie, w okresie 13 tygodni Aitutaki zobaczyło więcej ludzi, niż do tej pory było turystów na Wyspach Cooka.

Na Aitutaki każdy znajdzie odpowiadającą mu rozrywkę. Zachęca możliwość nurkowania wśród pięknych raf. Pomiędzy barwnymi koralami można zobaczyć zachwycające dużą gamą kolorów papugoryby, morskie żółwie, kraby, granatowe rozgwiazdy czy białe ryby mleczne.

Jest to również raj dla tych, którzy chcą spełnić swój sen o ucieczce na bezludną wyspę. Wokół wybrzeży Aitutaki czekają rozrzucone po całej okolicy motu- niewielkie, koralowe wysepki.

My wybraliśmy się łódką na One Foot Island – słynną na cały świat wysepkę o kształcie stopy/ za 2 NZD w jedynej budce na tej wysepce wbiją do paszportu oryginalną pieczątkę /.Podróż trwała godzinę, a potem mogliśmy oglądać cudowne widoki, takie jak znikające podczas przypływu ławice piasku, ciągnące się bez końca rajskie, bezludne plaże. Mogliśmy przechodzić przez płytkie laguny z jednej wysepki na drugą, aż trafiliśmy na taką, gdzie poczuliśmy się jak Robinson Crusoe. Do tej pory pamiętamy smak i zapach potraw jedzonych palcami z liścia bananowca.

Wieczorami warto wybrać się na artystyczne show w wykonaniu tubylców. Wśród rozpalonych na plaży ognisk, pośród palm, na piasku oglądaliśmy świetny pokaz możliwości tanecznych mieszkańców. Kobiety ubrane w staniczki ze skorupek kokosów i spódniczki z traw, mężczyźni w przepaskach na biodrach . Szczególnie panowie nie mogli oderwać wzroku od bioder tancerek, które poruszają nimi z nieprawdopodobną wręcz prędkością. Panowie wystukują rytm melodii umięśnionymi udami. Widok przyprawiający o pozytywny zawrót głowy.

Możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że Wyspy Cooka należą do tych miejsc, które „musisz zobaczyć przed śmiercią”- klimat, cudowne krajobrazy, serdeczni, uśmiechnęci ludzie, żyjący bez pośpiechu.

Spędziliśmy tam ostatni tydzień podróży po Antypodach pod koniec listopada 2009 roku.

Kia orana- oznacza nie tylko powitanie, ale też pożegnanie, ale dla nas to tylko
Do zobaczenia! – bo marzymy o powrocie w te miejsca, aby móc znów poczuć się jak w raju. Warto to przeżyć.
w naszym raju – czyli na Wyspach Cooka.

NOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / bezludne wysepki - motuNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / bezludne wysepki koraloweNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / gorące wieczory przy muzyceNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / malutka hala lotniska na AitutakiNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / nasze domki  w NOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / poszukiwanie wolnego miejsca na plażyNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / prawie jak Robinson CruzoeNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / tu czuliśmy się jak w rajuNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / widok z tarasu naszego domku na palachNOWA ZELANDIA / Wyspy Cooka / atol Aitutaki / żal było opuszczać ten raj na ziemi

[konto usuniete] dołączył
00.00.0000

bardo 2017-01-12 11:26:48

do vivijon - niewłaściwie przeliczyłaś koszt obiadu - 10 NZ$ - to wtedy ok.30 zł.

bardo 2014-11-07 14:42:32

W 2009 roku za obiad typu ryba, frytki ,sałatka i sok płaciliśmy 10NZ$/ wtedy kurs ok.2,70-80zł o ile dobrze pamiętam, noclegi rezerwowane wcześniej przez internet, za domek jaki widać na zdjęciach ok.50NZ$, z łazienka, kuchenką i sprzątaniem.
Na koniec wybraliśmy się na pożegnalna kolację i wtedy za obfite i bardzo smaczne ryby oraz owoce morza z winem zapłaciliśmy na 2 osoby ok.40-50-NZ$.
Uważam,że jesli jedzie się tak daleko - Australia, Nowa Zelandia, gdzie największym kosztem są główne bilety lotnicze, wydatki jakie ponieśliśmy na Wyspach Cooka w stosunku do ogólnych kosztów były nie duże. Pozdr. Życzę wielu udanych podróży,a jeszcze dodam, że podróżujemy sami, nie z biurami podróży wyszukują tanie bilety, tanie hotele i staramy się być przed sezonem lub po sezonie.

vivijon dołączył
18.10.2010

vivijon 2014-11-06 23:31:19

Ceny są przystępne i tak np. dla Ciebie obiad za 200 zł to żaden problem, a dla innego za 20 zł to już majątek.
Gdy doprecyzujesz wtedy ukażesz realny obraz tego miejsca dla kogoś kogo ten kierunek może zainteresować.
Kilka przykładów i ludzie wiedzą czy to realne czy obrać może inny kierunek.

bardo 2014-11-04 21:16:17

Chętnie zapoznam się z poleconą książką, a dodam,że również nas bardzo ucieszyła znikoma ilość turystów, jakich tam spotkaliśmy, co pozwoliło wiele z tych pieknych miejsc mieć tylko dla siebie.:)

Awa dołączył
23.09.2014

Awa 2014-11-03 13:53:14

"Rzeczywiście wygląda jak raj, w którym najcudowniejsza jest pustka. Na większości zdjęć nie ma nawet jednego człowieka. Tu odpoczynek byłby całkowity. O XVIII-wiecznych wyprawach Cooka i o współczesnej podróży jego śladami można poczytać w przepięknej książce "Błękitne przestrzenie" Tony Horwitza."