Artyku y i relacje z podr y Globtroter w

Kuwejt i Katar > KUWEJT, KATAR


marcopolis marcopolis Dodaj do: wykop.pl
relacje z podróży

Zdj cie KUWEJT / miasto Kuwejt / stolica / Wieże kuwejckie Relacja obejmuje opis podróży do Kuwejtu i Kataru. Zawiera przeloty z Polski, lokalny transport wynajętymi samochodami, opłaty i ceny, atrakcje turystyczne z opisem, noclegi oraz ogólne informacje.

Przelot samolotem na trasie Warszawa-Stambuł- Kuwejt-Katar-Stambuł-Budapeszt w cenie 2800 PLN z bagażem. Powrót z Budapesztu do Polski prywatnym samochodem. Wiza do Kuwejtu na lotnisku w cenie 3 Dinary kuwejckie /KWD/płatna tylko kartą. KWD to około 13 PLN. Na lotnisku brak informacji turystycznej. Na lotnisku jest wiele kantorów ale najlepsze kursy są na piętrze. 100 USD - 33 KWD. W Budget wynajem auta /najtańszy był Honda Civic/kosztował 700 PLN za 4 doby oraz obowiązkowe ubezpieczenie prawa jazdy /pierwszy raz spotkała mnie ta oplata/ w wysokości 43 USD, ubezpieczenie obejmuje okres do 30 dni bez względu na czas wynajmu auta. Cena benzyny 1 l - ok 1 PLN płatne gotówka lub kartą. Pierwszego dnia a jest już wczesne popołudnie jedziemy autostradą /ograniczenie szybkości do 120 km/h/na południe w kierunku Arabii Saudyjskiej. W miejscowości Fahaheel kurort z plażą, portem jachtowym, rybackim i targiem rybnym. Dalej na południe jedziemy już drogą nadmorską przy której znajduje się ciągła zabudowa, dominują tereny wojskowe, petrochemiczne i elektrownie te ostatnie są najbardziej chronione często z potrójnym ogrodzeniem pod napięciem. Ok. 150 km od stolicy leży Al-Khiran, znalazłem je na zdjęciu satelitarnym jest to nowa miejscowość z wcinającymi się w głąb lądu sztucznymi kanałami jak w Holandii tyle że na pustyni. Jest jeszcze ona w budowie i brak jakiekolwiek infrastruktury. Szukamy miejsca na nocleg / z Polski zabraliśmy sprzęt biwakowy/. Przy brzegu jest płaskie miejsce na którym stawiamy namioty /jest nas 3 osoby/. Na plażę nie wjeżdżamy ze względu na głęboki piasek. Drugiego dnia jedziemy do stolicy i stajemy przy współczesnym Suk Sharg z którego rozciąga się rozległy widok na centrum oraz port jachtowy. Trzeba przyznać że nie ma problemu z jazdą samochodem po mieście a parkowanie jest bezpłatne. Następnym miejscem są słynne wieże będące symbolem kraju. Wjazd windą do pierwszej obracającej się kuli kosztuje 3 KWD /płatne tylko kartą/. W centrum zwiedzamy Muzeum Narodowe /bezpł./praktycznie jest tam dział archeologiczny i etnograficzno-historyczny. W pobliżu jest duży Suk wielobranżowy Murabakiya, ale nie znajdziemy tam zwierząt , antyków czy wyrobów rzemiosła. Nocleg ok. 15 km od centrum w Hot. Continental w cenie 25 KWD ze śniadaniem za 3 os. Następnego dnia ze znajomym z couchsurfing spotykamy się w hotelu i jedziemy na piątkowy suk położony z dala od centrum, ma on zupełnie odmienny charakter, dominują na nim tekstylia, wyroby przemysłowe i rzemiosło. Muzeum Al-Qurain Martyr s obrazuje zniszczony budynek przez Irakijczyków w czasie wojny w 1991 r. Wstęp bezpł. ale strażnikowi daliśmy 1 KWD aby nas wpuścił. Wielki Meczet /bezpł./ ale jest niedostępny z powodu przygotowań do ramadanu. Obok jest pałac emira z wieżą zegarową niedostępny, obowiązuje zakaz fotografowania ?. Ponoć interesujący Dom Luster to prywatny budynek, trzeba wcześniej uzgodnić zwiedzanie ale nie mieliśmy szczęścia. Ciekawym budynkiem jest gmach opery z położonym w pobliżu parkiem. Całkiem blisko znajduje się katolicka katedra, w dni powszechne zwykle zamknięta. Nad Zat. Kuwejcką są 2 mosty krótszy 12 km Jaber Bridge jest drogą nr 7 i prowadzi do miasta Doha. Na brzegu zatoki są liczne miejsca piknikowe na jednym z nich rozbijamy namioty. W Doha można obejrzeć stare wraki oraz 3 wiekowe drewniane statki dhow być może czekające na remont. Targ wielbłądów znajduje się 24 km na S-W od centrum. Oprócz zwierząt sprzedawana jest tu pasza. Nadrabiamy drogi aby przejechać długim na ok. 40 km mostem Sheikh Jaber Causeway. Przy Hot. Radison mieści się Muzeum Morskie z miniaturami różnych starych drewnianych statków oraz ogromny statek wkomponowany w budynek. W centrum miasta znajduje się Kompleks Ministerialny, który można zwiedzać w godz. 7-15 w dni robocze. Wchodzi się przez bramki bezpieczeństwa, wewnątrz obowiązuje zakaz fotografowania. Na nocleg jesteśmy umówieni z gospodarzem couchsurfing mieszkającym w apartamentowcu. Ostatniego dnia jedziemy na lotnisko oddajemy samochód, którym przez 4 dni przejechaliśmy 660 km. Kuwejt okazał się krajem nowoczesnym otwartym na zewnątrz. Drogi i chodniki nie wszędzie są w dobrym stanie. Toalety czyste i bezpłatne, nie ma problemu z wodą. Żywność w podobnych cenach jak w Polsce, ale w hinduskich restauracjach i na bazarach zdecydowanie taniej. Pogoda na początku marca idealna słoneczna w dzień 21-24 C w nocy 12-14 C.
Linią Qatar Airlines lecimy 1,5 godz do Doha stolicy Kataru. Do Kataru nie wymagana jest wiza. Na lotnisku odbieramy samochód jest to chiński Gelly duży i wygodny. Na lotnisku są tylko 2 kantory tej samej firmy, kursy walut są niekorzystne 100 USD-346 riali /QR/. Korzystniej jest płacić kartą. Jedziemy do hotelu wyszukanego na aplikacji Agoda za pokój dla 3 osób płacimy 201 PLN. Pierwszego dnia zwiedzamy Suk Waqif, meczet z minaretem w kształcie ślimaka, pomnik perły /okazale wygląda podświetlony wieczorem/ wielki meczet i centrum miasta. Skoro świt jedziemy na lotnisko po 4 uczestnika wyjazdu. Muzeum Narodowe to ciekawy budynek w kształcie róży pustyni - wstęp 50 QR. Muzeum Sztuki Islamu, ciekawe architektonicznie ze zbiorami z różnych krajów kultury islamskiej ale mało z samego Kataru - wstęp bezpłatny. Port ze drewnianymi statkami. Za wynajęcie statku i rejs po zatoce po negocjacji płacimy 100 QR. W centrum miasta jest bazar z sokołami oraz szpital dla ptaków. Pod koniec dnia jedziemy na Wyspę Perłową zabudowaną wieloma bogatymi rezydencjami. Wieczorem ok. 60 km na północ od centrum jest miejsce piknikowe przy samej plaży - nocleg w namiotach. Następnego dnia jedziemy na samą północ do małego miasta Ras Ruwais /czyli Mała Głowa/. Jest tu port rybacki oraz targ rybny w sąsiedztwie znajduje się czysta piaszczysta plaża - zażywamy kąpieli. W Katarze jest niewiele starych fortów nam się udało zwiedzić tylko w Al-Zubarah. Jest odnowiony zbudowano go w 1938 r jako stację straży przybrzeżnej, otwarty w godz. 9-17 w piątki krócej-wstęp bezpłatny. Nocujemy na plaży w miejscu zwanym AL-Zekreet. W Al-Shahaniya znajduje się centrum wyścigów i treningów wielbłądów, wyścigi odbywają się sezonie zimowym zwykle w piątki - wyścigi trwają ok 4 godz. cena wstępu na zacienione miejsce 165 QR. W innych terminach można obejrzeć bezpłatnie treningi, które również są ciekawe. Obecnie wielbłądy poganiają automatyczne roboty-dżokeje wielkości pudełka od butów. W Katarze odbywają również wyścigi psów -charty perskie oryginalna nazwa -saluki na dystansie 2 km, ale nie dane nam było w nich uczestniczyć. Ok. 50-60 km na południe od Doha przy brzegu morskim ciągną się piaszczyste wydmy dochodzące do 40 m wysokości względnej. Jest to miejsce dość licznie odwiedzane przez miejscowych, można tu dosiąść wielbłąda, jezdzić quadami i samochodami terenowymi po wydmach, najlepiej przy zachodzie słońca, jest tu również przyjemna piaszczysta plaża. Tym razem nocujemy w hotelu 4* zarezerwowanym przez agodę. Jest to Corp Executive Suites. Za pokój 4-os płacimy 340 PLN w cenie jest parking oraz basen na dachu. Ostatni dzień w Kuwejcie rozpoczynamy od kąpieli w basenie. Po godz. 12 /koniec doby hotelowej/ jedziemy do nowej i interesującej dzielnicy Katara będącą kompleksem kulturalno-handlowym. Jest w niej pierwszy meczet zaprojektowany przez kobietę bardzo interesujący z zewnątrz, meczet złoty wyłożony płytkami w złotym kolorze, ogromny amfiteatr zbudowany na podobieństwo amfiteatrów greckich, ogromna galeria Lafayette oraz nowe wielokolorowe arabskie domy wzorowane na starym arabskim mieście częściowo pokryte muralami. Katar posiada też 1 linię tramwajową jadącą po okręgu. Ciekawostką jest elektryczny napęd bateryjny /bez sieci trakcyjnej/ - przejazd bezpłatny. W mieście są również 3 linie metra, jedna z nich dociera na lotnisko. Stacje bardziej przypominają porty lotnicze niż stacje metra. W pociągach są 3 klasy -standardowa, rodzinna oraz gold będąca odpowiednikiem klasy biznes w samolotach. Bilet 1dniowy klasy standard kosztuje 6 QR. Na bazarze wydajemy ostatnie QR i jedziemy na lotnisko. Samochodem w Katarze przejechaliśmy 710 km. Cena benzyny 1.95 QR/1 litr. Katar był moim 17 krajem arabskim, jest to najbogatsze państwo w muzułmańskim świecie. Pomimo bogactwa ceny są tu przystępne /podobne do kuwejckich/, hotele posiadają wysoki standard , często znacznie obniżają ceny. Praktycznie wśród pracujących widzi się obcokrajowców. Samolotem linii Pegasus via Stambuł lecimy Budapesztu. Łączny koszt wszystkich wydatków 4200 PLN/os.
Na górę

Był to raczej krótki wyjazd bo i te kraje do wielkich nie należą. Najlepszym okresem do odwiedzenia tego rejonu jest wiosna i jesień. Nie znajdziemy tam spektakularnych obiektów zabytkowych ale nowoczesność nakładającą się na tradycyjną mentalność. Oba kraje są typowymi bogatymi państwami arabskimi zupełnie odmiennymi od turystycznych kierunków np. innych afrykańskich krajów arabskich. Cenowo także są przystępne, a Europejczyk nie jest traktowany jak chodzący bankomat.

Zdj cia

KUWEJT / miasto Kuwejt / stolica / Wieże kuwejckieKUWEJT / miasto Kuwejt / Suk / Tradycyjna kawiarniaKUWEJT / miasto Kuwejt / centrum miasta / Panorama miasta KuwejtKATAR / miasto Doha / centrum miasta / Pomnik PerłyKATAR / Fuwayrit / miejska toaleta / wejście do damskiej toalety

Dodane komentarze

brak komentarzy

Przydatne adresy

Brak adres w do wy wietlenia.

Strefa Globtrotera

Dział Artykuły

Dział Artykuły powstał w celu umożliwienia zarejestrowanym użytkownikom serwisu globtroter.pl publikowania swoich relacji z podróży i pomocy innym podróżnikom w planowaniu wyjazdów.

Uwaga:
za każde dodany artykuł otrzymujesz punkty - przeczytaj o tym.

Jak dodać artykuł?

  1. Zarejestruj się w naszym serwisie - TUTAJ
  2. Dodaj zdjęcia (10 punktów) - TUTAJ
  3. Dodaj artykuł (100 punktów) - TUTAJ
  4. Artykuły są moderowane przez administratora.

Inne Artykuły

X

Serwis Globtroter.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Ciateczka mogą też stosować współpracujący z nami reklamodawcy. Czytaj więcej »

Akceptuję Politykę plików cookies

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2001 - 2025 Globtroter.pl