Turcja i spacer po dnie jeziora > TURCJA

TUI TUI Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie TURCJA / Turcja / Tuz Gulu / Słone jezioroPrzeciągam się powoli i ospale wystawiając twarz do porannego słońca. Wokoło mnie jednostajny dźwięk warczących silników ciężarówek cierpliwie czekających na swoją kolej. Mimo tego i tak czuję się wyśmienicie. Stoję na tureckiej granicy po 27h monotonnej jazdy robiąc ok. 1800km licząc od bramy mojego podwórka. Ze mną moja córka i mąż, z którym na zmianę sumiennie prowadziliśmy nasz wakacyjny dobytek - Defender i lekka przyczepa kempingowa...

W kilka chwil do Azji.
Droga przebyta do tej pory była całkiem przyzwoita. Z Warszawy kierowaliśmy się na Budapeszt, tam E75 na przejście Szeged, aby potem w Nisz wbić się na E80 w kierunku granicy. W większości do dobrej jakości autostrady, nie licząc ok. 220km przez Słowację, gdzie powolny przejazd zajął nam 3,5h.
Po dwóch godzinach mozolnie posuwającej się kolejki przejechaliśmy na stronę turecką zostawiając za sobą europejskie klimaty. W pełnym słońcu kierujemy się na Stambuł do którego mamy około 250km. Zaraz za granicą zaskoczyła nas dobra, szeroka autostrada, która wytrwale ciągnęła nas we właściwym kierunku. Przy pierwszej możliwej okazji wykupujemy kartę za 30 euro, którą płacimy przy kolejnych bramkach po 5 euro za odcinek. Biorąc pod uwagę jakość drogi, jej idealny stan, trzy pasy ruchu i niewielkie natężenie, kwota wydaje się być nieistotna.
Tureckie drogi.
są bardzo dobre. Nawet żółte są szerokie i równe, a miejscami nawet dwu jezdniowe. Oznakowania są czytelne nawet w małych miejscowościach, dzięki czemu nie mieliśmy kłopotu z dojazdem do wyznaczonego celu. Czasem tylko przy przejazdach przez malutkie mieściny, na rozjazdach nie było oznakowań. Wtedy pytaliśmy się miejscowych o drogę, którzy z wielką życzliwością i uśmiechem wskazywali nam właściwy kierunek. W miastach widać ład i porządek. Na drogach wszechobecne są ronda, które są zadbane, a czasem odbywa się na nich drobny handel. W komunikowaniu pomogły nam rozmówki tureckie, bez których gdzieniegdzie nie dogadalibyśmy się.
Po wyjechaniu ze Stambułu kierujemy się autostradą na Ankarę, a potem czerwoną drogą w kierunku Kapadocji. Zjeżdżając coraz bardziej w głąb lądu, zaczynają się zmieniać krajobrazy. Ziemia jest wyraźnie wysuszona, zieleń już nie iskrzy swoją intensywnością, tylko niezauważalnie daje znać o sobie. Ok. 130km za Ankarą dojeżdżamy do solnych pozostałości po największym tureckim jeziorze Tuz Gulu. W okresie deszczów słone jezioro rozciąga się na obszarze ok. 2500km2. Jest dość płytkie co powoduje, że w czasie lata szybko wysycha pozostawiając po sobie tylko nieograniczone ilości soli. Zatrzymujemy się na pobliskim parkingu. Z daleka jezioro wygląda jak zamarznięte morze, po którym na bosaka spacerują przejezdni turyści. Solne podłoże rozciąga się na ogromnym obszarze co potęguje niesamowitość tego krajobrazu. Wysuszona sól jest twarda i ostra, co powoduje że spacerowanie bez butów może być nieprzyjemne.

Ciepłe fale morza śródziemnego dały nam ukojenie po kilkunastu godzinach monotonnej jazdy w żarze sierpniowego lata. Dojechaliśmy na tureckie południowe wybrzeże o 2.00 w nocy i mimo naszego natarczywego wciskania dzwonka przy wjeździe, nikt nam nie odpowiedział. Zostawiliśmy naszego Defendera z przyczepą pod zamkniętą bramą kempingu i wskoczyliśmy do wody. Relaksująca kąpiel zmyła z nas zmartwienie i postanowiliśmy zanocować przed bramą....