Artykuły i relacje z podróży Globtroterów

Norwegia 2012 LPG > NORWEGIA


strong strong Dodaj do: wykop.pl
relacje z podróży

Zdjęcie NORWEGIA / - / Droga E10 / Droga na LofotyRelacja z podróży własnym samochodem z uwzględnieniem gazu lpg jako paliwa, praktyczne wskazówki oraz spis wydatków.

Norwegia 2012 LPG. Witam, odbyłem podróż po Norwegii od 23.06 do 08.07.2012.
Chciałbym podzielić się uwagami dotyczącymi trasy i kosztów wyjazdu. Po wcześniejszym ustaleniu trasy, zdobyciu szeregu praktycznych informacji oraz założeniu konta prepaid dla uiszczania opłat za drogi w systemie auto pass, wyruszyliśmy. Dwie osoby, samochód renault megane 1,6 16v benzyna + gaz, przebieg 205 500 km.
Właśnie chciałbym podzielić się informacjami dotyczącymi korzystania z lpg.
Moja trasa, to Teresin k/Sochaczewa, Świnoujście [głównie S10 i S3], Ystad, Goteborg, Moss [E6], Drammen [23], Vikersund {E134 i 35], Gol [280 i 7], Aurland [7 i 50], Flam [E16}, Borgund [E16 Laerdalstunel], Laerdal [E16 i 5], Sogndal [5], Gaupne [Rv55], lodowiec Nidarsbreen [604], Turtagro [640 i Rv55], góry Jutenheimen, Lom [Rv55], Vagamo [15], Lom, Grotli, Geiranger [15 i 63], Droga Orłów, Eidsdal [63], Trollstigen, Andalsnes [63], Molde, Droga Atlantycka, Kristiansund [Atlantshavntunelen 64], Trondheim [70 Freifiordtunelen, E39], Steinkjer, Mo i Rana, koło podbiegunowe, Fauske, Narvik [E6], Harstad [E10 i 83], Svolvaer, Kobelvag [E10], Henningsvear [816], Reine, Ǻ [E10], Sortland [E10 i 85]. Powrót przez Narvik, Trondheim, Lillechammer, Oslo, Ystad, Świnoujście do Teresina [przez Poznań].
Zwiedziliśmy mnóstwo pięknych i ciekawych miejsc, na które, należy jednak poświęcić więcej czasu. W każdym z nich chciałoby się spędzić cały urlop.
Przejechaliśmy „na kołach” 7316 km (dochodzą przeprawy promowe w tym Świnoujście-Ystad w dwie strony). Na lpg przejechaliśmy 7181 km, na benzynie 135 km. Zużyliśmy 608,29 l gazu oraz 17,09 l benzyny. Średnie zużycie gazu wyniosło 8,47 litra na 100 km. Znam swój samochód i uważam, że powinno być mniejsze, ale biorąc pod uwagę jazdę z poważnie obciążonym pojazdem (benzyna pod korek-niepotrzebnie, żywność, ekwipunek turystyczny, narzędzia i trochę części zapasowych), box bagażowy na dachu i jazdę „po górach”, wynik jest zadowalający. Przy silnym, przeciwnym wietrze, były odcinki, gdzie zużycie zbliżało się do 10l/100km, najmniejsze zużycie ok. 7,45 l na 100km. Najtańszy „gaz” był w Steinkjer 6,49 NOK, najdroższy w Svolvaer 8,64 NOK (sprzedają go na kilogramy a nie na litry). W Szwecji (Goteborg) 10 SEK za litr.
Ogólnie na paliwo wydałem 2438,90 złotych, po przeliczeniu z norweskich i szwedzkich koron + paliwo za złotówki. Cena lpg w Skandynawii była wyższa o ok. 50 groszy/l niż wcześniej zakładałem. Miejsca tankowania lpg za granicą, kolejno: Goteborg, Moss, Gol, Sogndal, Vaga (Vagamo), w Molde był uszkodzony dystrybutor, Kristiansund, Trondheim, Steinkjer, Mo i Rana, Narvik – w weekend nieczynny, Harstad (jeden automat na przystani był nieczynny), Svolvaer 2 razy, Sortland, Narvik, Mo i Rana, Steinkjer, Oppdal, Ringebu, Moss.
Inne koszty: przejazd Oslofjordtunelem [droga 23] 60 NOK, Atlanterhavstunnelen [droga 64] 122 NOK, Freifjordtunnelen [droga 70] 102 NOK, opłaty za odcinki płatne w systemie autopass prawie 300 NOK, parking w Trondheim 52 NOK, parking w Lillehammer 30 NOK. Opłaty za promy w Norwegii: Fodnes-Manheller [droga 5] 97 NOK, Eidsdal-Linge [droga63] 89 NOK, Solsnes-Afarnes [droga 63] 97 NOK, Konestraum-Halsa [droga E39] 112 NOK, Bognes-Skarberget [droga E6] 252 NOK (dwa razy 126). Noclegi : Geirangercamping 190 NOK (sam. + 2 os), Bobilcamping-Lofoty 3 dni x 300 NOK za pokój 2 osob.= 900 NOK, Harslettacamping domek 390 NOK, Storengacamping- sam + 2 os. 160NOK. Pozostałe noclegi „w trasie”. Łącznie opłaty w NOK 2953.NOK kupowane w kraju po 0,585 zł co daje 1727,50 zł. Prom Świnoyjście-Ystad-Świnoujście 931,60 PLN.
Paliwo 2438,90 + noclegi, promy, drogi 1727,50 + prom do Szwecji 931,60 = 5098 zł.
Zwiedzanie – katedra Nidaros w Trondheim 200 NOK, Lillehammer-skocznia narciarska- 110 NOK, trochę pamiątek i żywności daje razem kolejne 1000 NOK.
Pozostawiliśmy sobie zwiedzanie południowych i zachodnich fiordów w tym także Oslo na kolejną wyprawę.
Dalsze uwagi związane z gazem lpg. W Norwegii jest mała świadomość używania gazu płynnego do napędzania samochodów. Było wręcz denerwującym, gdy na niektórych stacjach paliw pytałem o : lpg, motor gas, płynny gas lub propan-butan, to chcieli mi sprzedawać buteleczki z jakimś specyfikiem.
W Norwegii w obsłudze stacji pracują w większości młode kobiety lub dziewczyny i ich wiedza o lpg jest zerowa. W większości przypadków tankuje się z dystrybutorów automatycznych za pomocą karty kredytowej lub zwykłej bankomatowej. Niestety instrukcje i polecenia komputera w większości są w j. norweskim (jeden dystrybutor miał instrukcję w języku polskim!!!). I nigdzie nie można spotkać Norwega, który pomógłby odczytać te instrukcje. Dystrybutory zlokalizowane są w różnych „dziwnych” miejscach, do których bez nawigacji dotarcie było by niemożliwe. Niekiedy 100 lub 200 m wcześniej jest tabliczka LPG. Oczywiście tankuje się samodzielnie. W jednym miejscu była informacja, że tankowanie przez obsługę kosztuje 100 koron. Podczas tankowania należy trzymać przycisk na dystrybutorze, aż odbije zawór lub gdy nie odbije (a tak się najczęściej działo) aż stanie licznik. Tym sposobem dowiedziałem się, że do zbiornika 45l („w kole zapasowym”) wchodzi 43l. Mam świadomość, że jest to niebezpieczne. Większość „pistoletów” do tankowania to tzw. bayonet który wymaga redukcji. Ja nabyłem taką przejściówkę w Polsce za 28 zł. Należy mieć też ze sobą szczypce mors lub małą „żabę” ponieważ po tankowaniu nie można odłączyć pistoletu, który wykręca się z gniazda razem z przejściówką.
Dwa razy spotkaliśmy policję z radarami. Gdzieś za Steinkjer na tzw. odludziu, na prostej drodze i niedaleko potem na ograniczeniu do 70 km/godz, ale bez konsekwencji . Ponieważ w Norwegii prędkości dopuszczalne nie są oszałamiające (70, 80) a odległości ogromne to często jechałem na tzw. zająca, ale w rozsądnej odległości. Szczególnie za TIR ami, które jadą zwykle o 10 km i więcej niż jest dopuszczalne w danym terenie. Jednak czasem przechodzą ciarki po plecach gdy w pełnej prędkości mijają się na zakręcie, na wąskiej drodze takie kolosy. Jadą na grubość lakieru i tylko im wiadomym sposobem się nie zaczepią. A my tuż za nimi. Co by było, gdyby…
Ale to tylko drobne niedogodności w podziwianiu piękna Norwegii. Nie będę więcej się o tym rozpisywał, gdyż można znaleźć wiele interesujących opisów wypraw po Skandynawii, z których ja również korzystałem. Teraz zamykam oczy i wracam do przepięknych miejsc, tam oglądanych, a jak mi mało, to oglądam filmy z kamery czy zdjęcia z aparatu.
Po szczęśliwym dotarciu do domu ucałowałem moją partnerkę podróży i … mój samochód, że mnie nie zawiódł.

Zdjęcia

NORWEGIA / - / Droga E10 / Droga na LofotyNORWEGIA / - / Trondheim / Katedra NidarosNORWEGIA / - / Ringebu / Tankowanie gazu lpgNORWEGIA / - / Geiranger / Poranek w Geiranger

Dodane komentarze

eduardog dołączył
18.12.2013

eduardog 2015-10-06 12:07:22

Witam!Jako że w 2016 roku planuję 40 dniową podróz samochodem po Skandynawi/Finlandia,Norwegia,Szwecja,Dania/więc szukam wszędzie informacji na temat tych krajów i tym sposobem trafiłem na Twoją relację.Dzieki za takie szczegóły jak ceny paliw,tuneli itp.Jeśli plany się na 100% skrystalizują to na pewno będę się próbował skontaktować i pytać o więcej szczegółów.Tymczasem pozdrawiam!!!

eduardog dołączył
18.12.2013

eduardog 2015-10-06 12:02:46

Witam!Jako że w 2016 roku planuję 40 dniową podróz samochodem po Skandynawi/Finlandia,Norwegia,Szwecja,Dania/więc szukam wszędzie informacji na temat tych krajów i tym sposobem trafiłem na Twoją relację.Dzieki za takie szczegóły jak ceny paliw,tuneli itp.Jeśli plany się na 100% skrystalizują to na pewno będę się próbował skontaktować i pytać o więcej szczegółów.Tymczasem pozdrawiam!!!

piotrmas dołączył
26.03.2007

piotrmas 2012-09-09 21:29:55

podziwiam skrupulatnosc :)

Przydatne adresy

Brak adresów do wyświetlenia.

Strefa Globtrotera

Dział Artykuły

Dział Artykuły powstał w celu umożliwienia zarejestrowanym użytkownikom serwisu globtroter.pl publikowania swoich relacji z podróży i pomocy innym podróżnikom w planowaniu wyjazdów.

Uwaga:
za każde dodany artykuł otrzymujesz punkty - przeczytaj o tym.

Jak dodać artykuł?

  1. Zarejestruj się w naszym serwisie - TUTAJ
  2. Dodaj zdjęcia (10 punktów) - TUTAJ
  3. Dodaj artykuł (100 punktów) - TUTAJ
  4. Artykuły są moderowane przez administratora.

Inne Artykuły

X

Serwis Globtroter.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Ciateczka mogą też stosować współpracujący z nami reklamodawcy. Czytaj więcej »

Akceptuję Politykę plików cookies

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2001 - 2018 Globtroter.pl