Islandia cz. IV - Gejzery, wodospady, Interior i Święto Ryby > ISLANDIA

Agnieszka123 Agnieszka123 Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie ISLANDIA / Dolina Haukadalur / Park Gejzerów /  StrokkurZapraszamy na IV część relacji z podróży po Islandii. Tym razem odwiedzamy gejzery, Wodospad Gullfoss i jedziemy przez Interior na północ, gdzie zupełnie niespodziewanie bierzemy udział w Święcie Ryby.

Pogoda zupełnie się zepsuła. Wiatr, deszcz i mgła – nastała islandzka klasyka pogodowa ;) Szybko opuściliśmy Góry Tęczowe. Pierwszym z punktów programu tego dnia miały być wodospady Haifoss i Hjaldarfoss. Kiedy dojechaliśmy na miejsce zastanawialiśmy się czy to na pewno tu. Była taka mgła, że wodospady było jedynie słychać. Poczekaliśmy chwilę i na nasze szczęście chmury się trochę rozeszły i we mgle coś zaczęło się pojawiać. Nie były aż tak widowiskowe jak Seljandsfoss czy Skogafoss.

Po 3 dniach spędzonych w Interiorze wróciliśmy na chwilę do cywilizacji. Zrobiliśmy zakupy, najpierw w markecie, a potem w samoobsługowym sklepiku farmera znajdującym się przy gospodarstwie ze szklarniami. Sklepik wygląda ciekawie, warzywa i owoce bierze się samemu z półek do których przyklejone są również ceny i odliczoną sumkę pieniędzy wrzuca się do skrzyneczki. W sklepie nie ma monitoringu ani nikt go nie pilnuje. Ciekawe czy ktoś kiedyś coś ukradł ;) ?

Główną atrakcją tego dnia miały być gejzery. Zupełnie inaczej wyobrażałam sobie ich okolicę. Pogoda trochę się poprawiła, nie było już mgły i przestało padać, za to przyjechaliśmy o złej godzinie - w południe były tam tłumy turystów. W pierwszej kolejności dotarliśmy do Geysira – to od niego wzięła się nazwa „gejzer”. Jeszcze 50 lat temu regularnie wyrzucał wodę na wysokości 60m. Dziś niestety uaktywnia się tylko podczas trzęsień ziemi. Kawałek dalej znajduje się gejzer Strokkur który nie zawodzi turystów i co około 5-10 minut wyrzuca wodę na wysokość około 20-30m. Ciekawie wyglądał tłumek ludzi z aparatami i kamerami w napięciu czekający na wybuch. Na chwilę z za chmury wyjrzało słońce, w tym momencie Strokkur wyrzucił wodę i chyba wtedy wszyscy zrobili najlepsze zdjęcia. W parku gejzerów można napotkać jeszcze malutki gejzerek Litli Geysir, kto wie, może za kilkadziesiąt lat to on będzie tu główną atrakcją ;)

Po 40 minutowym spacerze wśród gejzerów pojechaliśmy nad Wodospad Gullfoss. Szkoda, że nie było słońca bo być może znów mielibyśmy okazję zobaczyć tęczę nad wodospadem, a tu było szaro i ponuro. Wodospad jest ogromny, można go oglądać z różnych stron. Pogoda nie sprzyjała spacerom więc szybko wylądowaliśmy w barze przy parkingu. Ja spróbowała islandzkiego specjału – zupy z jagniątka. Smakowała podobnie do naszego rosołu, choć zamiast makaronu było w niej dużo marchewki, ziemniaki oraz kawałki jagnięcego mięska.

Nocleg tego dnia mieliśmy zaplanowany w interiorowej „owczarni” w Hagvatan czyli chatce przeznaczonej do noclegów lub na znajdującym się obok polu namiotowym. Niedaleko płynęła lodowata rzeka a w okolicy faktycznie było pełno owiec.

W nocy była dość solidna ulewa a ja zostawiłam worek od namiot na zewnątrz. Oczywiście był cały mokry i musiałam spakować namiot do reklamówki ;) Na szczęście udało nam się spakować rzeczy do samochodów zanim znów się rozpadało. Nad południową Islandię nadciągnął front atmosferyczny, deszcz miał padać nieprzerwanie przez kilka dni. Postanowiliśmy zmienić nieco plan i wcześniej pojechać na północ. Czekał nas całodzienny przejazd przez Interior drogą F35. Droga była dość monotonna i jak na Interior dość luksusowa – żadnych przejazdów przez rzeki ani większych kamoli. Mimo to nie zabrakło atrakcji. Pierwsza z nich miały być góry Kerlingarfjöll podobne do Tęczowych. Już droga do położonego na górce parkingu okazała się hardcorem – auta, nawet terenowe, ślizgały się na błocie. Wiatr był tak duży, że musieliśmy wysiadać pojedynczo, żeby nie urwał drzwi. Do tego padał poziomy deszcz. Ja stwierdziłam, że nie będę wysiadać z auta, choć teraz trochę żałuję bo zamglone góry wyglądały bardzo malowniczo. Siedziałam więc w aucie i zastanawiałam się czy wiatr go nie przewróci. Na szczęście ci co wyszli szybko wrócili i pojechaliśmy dalej do gorących źródeł Hveravellir. Tu przynajmniej można było się schować w schronisku i zjeść gorącą zupę dnia. Dalsza droga upłynęła nam na spaniu i tak dojechaliśmy do jeziora Blöndulón. W międzyczasie deszcz przestał padać, nad jeziorem pokazała się tęcza. Wieczorem dojechaliśmy do Akureyri, drugiego co do wielkości miasta na Islandii.

Następnego dnia dowiedzieliśmy się, że w pobliskim Dalviku właśnie trwa Święto Ryby i postanowiliśmy tam pojechać. Główną atrakcją święta była darmowa degustacja ryb, owoców morza a nawet wieloryba. Poza tym można było zwiedzić kutry rybackie i obejrzeć wszystkie gatunki ryb jakie pływają w okolicznych wodach. W portowych halach prezentowane były wystawy, a na scenie trwało przedstawienie dla dzieci. Wieczorem miały wystąpić islandzkie zespoły muzyczne ale my nie planowaliśmy aż tak długo tam zostawać. Najedliśmy się rybami i ruszyliśmy w dalszą drogę, na wschód do Wodospadu Gođafoss.

Na nocleg przyjechaliśmy wyjątkowo wcześnie, ok 17:00. Po drodze trochę pobłądziliśmy szukając właściwego campingu, nad jeziorem Mývatn jest ich kilka. Jezioro słynie z tego, że w jego okolicy występują chmary malutkich muszek które wprawdzie nie gryzą ale i tak utrudniają życie włażąc np. do oczów. Dość silny wiatr tym razem był pożądany, dzięki niemu muszki ok 19:00 poszły spać ;).

ISLANDIA / Dolina Haukadalur / Park Gejzerów /  StrokkurISLANDIA / - / Geysir / GeysirISLANDIA / - / Islandia / GullfossISLANDIA / - / Interior / Przejazd przez Interior na północISLANDIA / Północna Islandia / Wodospad Godafoss / Wodospad Godafoss