16 DNI PO ETIOPII cz.2 > ETIOPIA

mariusback mariusback Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie ETIOPIA / Dolina Omo / WIOSKA KARO / WIOSKA KAROMarzącym o Etiopii polecamy relację z wyprawy po Etiopii na przełomie stycznia i lutego 2016 roku (4 500 km przez doliny, koryta rzek, jeziora oraz góry). Wyprawa obejmowała zwiedzanie zarówno południa jak i północy kraju, który jako jedyny w Afryce oparł się kolonizacji.

Kolejny dzień to wyprawa do wioski Karo. Przejazd do punktu przygranicznego w celu pokazania paszportów i forsowanie rzeki Omo w “dłubance”. Po przeprawie kilkaset metrów marszu i już jesteśmy w wiosce Karo. Lokalni ludzie mieszkają w niskich kopulastych chatach, a do zdjęć malują ciała białymi farbami. Karo to dawny lud pasterski, koczowniczy, ale z powodu żyznej ziemi osiedli i teraz głównie hodują bydło oraz łowią ryby.

W drodze powrotnej zahaczyliśmy o miasteczko Omorate skąd wróciliśmy do Turmi. Nasz przewodnik zaginął w akcji i dlatego z braku innych zajęć poszliśmy do miasteczka na zwiady. Miasteczko bardzo przytulne i dość leniwe. Przed miejscowym sklepikiem usiedliśmy i wraz z miejscowymi chłopakami piliśmy piwo. Oni oprócz piwa spożywali duże ilości rośliny zwanej chat (chat to roślina o lekkich właściwościach narkotycznych, żuje się jej świeże liście, powoduje lekkie oszołomienie, nieodczuwanie zmęczenia, poprawę nastroju). Wieczorem poszliśmy na tańce Hamerów i kozę za 400birrrrr,
3. Rano opuszczamy Turmi i jedziemy do Jinka. Po drodze mijamy miejscowość Dimeka. To główny ośrodek krainy Hamerów, miasto większe od Turmi. Zwiedzamy targ z obowiązkowym przewodnikiem. Następnie pit stop w Key Afer. W tej miejscowości przeważają ludzie Ari i tu także odwiedzamy targ. Ari ubierają się raczej na modłę zachodnią, w odróżnieniu od Hamerów - którzy noszą stroje tradycyjne oraz stosują zdobienie ciała poprzez wyrafinowane techniki np. skaryfikacja (grube pręgi na ciele, powstałe w wyniku nacinania i zasypywania ran popiołem i węglem). Hamerowie to archetypiczny lud doliny Omo. Liczba ludzi Ari wynosi około 100 tys., a ich liczebność rośnie. Populacja Hamerów liczy około 35 tys. osób. Kobiety Hamer mają włosy w kolorze ochry, splecione w drobne warkoczyki, które tworzą ciężką grzywkę nad buźką, w skórzanych spódniczkach ozdobionych muszelkami i sznurami koralików w talii. Mężatki noszą jeden lub kilka grubych miedzianych naszyjników.
Spędzamy noc w Jinka. Wieczorem podczas małej imprezki spotykamy Baracka. Czarny gość, który mówi bardzo dobrze po polsku, doskonale zna Łódź, bo tam mieszkał. Jego mama to Polka, a ojciec Etiopczyk. Ojciec przebywał w Łodzi gdzie uczęszczał do studium języków obcych dla obcokrajowców.
4. Kolejnego dnia pojechaliśmy do Parku Narodowego Mago – droga dojazdowa bardzo trudna, w porze deszczowej nieprzejezdna. Przez park przepływa rzeka Mago. Kiedyś żyły tu zwierzęta, ale zostały wytrzebione przez kłusowników. Zobaczyliśmy jedynie antylopę dik dik i ptaki. Obowiązkowo przy wjeździe na teren Parku zabieramy ze sobą skauta z karabinem. Na terenie Parku mieszkają Mursi – populacja liczy około 5 tys ludzi. Główne pasą zwierzęta, przeważnie kozy. Kobieta Mursi w wielu 20 lat robi sobie nacięcie dolnej wargi i systematycznie je powiększa celem umieszczenia glinianego krążka o średnicy 15cm. Im większy krążek tym wyższa wartość na rynku matrymonialnym

Wróciliśmy do Jinka na obiad i zaraz po tym kolejne odwiedziny w miejscowości Koko, wioski bardzo przyjaznych ludzi Ari.

5. Z Jinki wracamy do Arba Mynch i po drodze zajeżdżamy do Konso. W Konso bierzemy przewodnika, który usiłował nauczyć nas miejscowego języka. Pamiętamy: amezegenalu - dziękuję i kondzio - piękny. Jedziemy do Nowego Jorku czyli Gesergijo suchego wąwozu zbudowanego z piaskowych formacji w kształcie iglic. Ten charakterystyczny krajobraz ma przypominać widok drapaczy chmur i stąd potoczna nazwa Nowy York – wygląda to spektakularnie.

Z Nowego yorku jedziemy do wioski Meczeke położonej na wzgórzu. Pokazuje ją Cejrowski w swoim filmie o Etiopii. Wioska otoczona kamiennym murem, gęsto zabudowana z wąskimi, stromymi uliczkami. Mieszka w niej 3 tys ludzi Konso. Na tle innych wiosek i miasteczek etiopskich, które widzieliśmy wioska Meczeke wyróżnia się tym, że jest estetyczna, a nawet zaryzykuję stwierdzenie architektonicznie przemyślana. W centralnej części wioski znajduje się, nazwany na nasze potrzeby – dom kultury, czyli w ich języku „mora“ – wysoki budynek z otwartym parterem, z drewnianym stropem przykrytym strzechą. Parter służy jako miejsce spotkań mieszkańców wioski – na plotki ale również celem podejmowania Ważnych decyzji. Góra budynku służy do spania dla chłopców którzy ukończyli 12 lat do chwili ślubu oraz jako hotel dla gości z innych wiosek. Konso to lud rolniczy, stosują uprawy tarasowe, najważniejszą rośliną uprawną jest sorgo, z której produkują lokalne piwo (mieliśmy okazję próbować na targu z miejscowymi chłopakami na ławeczce). Chodzimy po wiosce, ludzie są mili a czas płynie tak słodko.....

Noc spędzamy nad brzegiem jeziora Chamo w Hotelu Bekele Mola. Hotel wart polecenia, miłe pokoje w domeczkach, spektakularny widok z tarasu restauracji, w ogrodzie guźce. Wieczorem jedziemy do Soma Restaurant na rybkę tilapia. Następnego dnia rano ruszamy w rejs po jeziorze Czamo i oglądamy krokodylki.

6. Kolejna miejscowość na trasie to Awasa, nad jeziorem Awasa, taki etiopski Sopot. Na trasie przejazdu odwiedzamy wioskę ludzi Dorze. Dorze to inna grupa etniczna, mają domki w kształcie uli, zajmują się rolnictwem i tkactwem, produkują proste białe szaty przypominające pieluchy i kolorowe szale. Z fałszywego bananowca robią ciasto i pieką z nich placki. Dla nas pani też taki placek zrobiła, jedliśmy go z chili i miodem.

ETIOPIA / Dolina Omo / WIOSKA KARO / WIOSKA KAROETIOPIA / Dolina Omo / WIOSKA KARO / WIOSKA KARO - szczudlarzeETIOPIA / Dolina Omo / WIOSKA MURSI / Mursi ETIOPIA / Dolina Omo / WIOSKA MURSI / MALI MURSIETIOPIA / Dolina Omo / Wioska Ari / Bimberek sie pędzi - wioska ARIETIOPIA / Dolina Omo / Wioska Ari / Lepienie garnków - wioska ARIETIOPIA / DOLINA OMO / Droga / Miejsce zwane New YorkETIOPIA / DOLINA OMO / Konso / Targ niedaleko KonsoETIOPIA / DOLINA OMO / Meczeke / Wioska Meczeke - dom kultury i rada gminyETIOPIA / DOLINA OMO / Meczeke / Uliczka w wiosce MeczekeETIOPIA / Jezioro Chomo / Jezioro Chamo / Jezioro Chamo -miłość, szmaragd i krokodylETIOPIA / Dolina Omo / Chamo Lake / Randes vous nad Chamo LakeETIOPIA / DOLINA OMO / Dorze / Za chwilę jemy placekETIOPIA / DOLINA OMO / Dorze / Tkanie materiału  - wioska Dorze