Cueva de las Manos > ARGENTYNA

ludziepodrozuja ludziepodrozuja Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie ARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosCueva de las Manos, czyli jaskinia rąk. Cudowne miejsce zagubione w Patagonii. Niedaleko słynnej drogi "Ruta 40".
Surowa i wietrzna kraina, która skrywa mnóstwo wspaniałych widoków.

Leżę na środku kamienistej drogi. Nade mną wiatr rozwiewa tuman kurzu, który wytworzył mój wywracający się motocykl. Chciałem być „macho” i pokazać jak sobie świetnie daję radę na jednośladzie to mam za swoje. Motocykl nie wybacza błędów. Tylko na ułamek sekundy straciłem czujność i przednie koło poślizgnęło się na jednym z milionów kamieni, które ciągną się po horyzont. Całe szczęście, myślę sobie że nie ma świadków tego zdarzenia. Jestem przecież w samym sercu Patagonii, gdzieś na końcu świata…

Wizyta w Cueva de las Manos, czyli Jaskini Rąk była na naszym szlaku już dawno zaplanowana. Nie spodziewaliśmy się tylko, że dotarcie tu będzie obfitowało w tyle przygód. Już od wielu tygodni przemierzaliśmy Amerykę Południową na motocyklach z każdym dniem zdobywając coraz więcej umiejętności w trudnej sztuce off-roadowej. Byłem pełen uznania dla mojej piękniejszej połowy za ogromną determinację i wolę walki, szczególnie po chwilach słabości i wywrotce na motocyklu. Niepozorny odcinek około 50 km, po zjeździe z Ruta 40 zmusił nas do wspięcia się na szczyty naszych umiejętności. Zadania nie ułatwiał fakt, że byliśmy obładowani ogromną ilością sprzętu turystycznego oraz karnistrami z dodatkowym paliwem. Permanentna „tarka” na drodze dodatkowo skutecznie utrudniała nam jazdę…

Sama jaskinia urzekła nas całkowicie. Zdążyliśmy załapać się z kilkoma osobami na ostatnie tego dnia wejście do kompleksu. Ogromny kanion w tym miejscu rozdzierał niejako skały i tworzył spektakularne widowisko dla oczu. Na przeciwległym krańcu w odległości 2 może 3 kilometrów pięły się ku górze prawie pionowe ogromne skały kanionu. W dole, wzdłuż strumienia wiła się cienka wstęga roślinności, korzystająca z jego życiodajnego nektaru. Po przejściu kilkuset metrów dotarliśmy do celu. Ciężko nazwać to miejsce jaskinią. Jest to raczej dosyć głębokie zagłębienie w skale na ścianach którego na przestrzeni kilkudziesięciu metrów widzimy malunki skalne. Większość z nich to negatywy dłoni, ale są też wizerunki zwierząt. Większość jest bardzo dobrze zachowana, a badania datują ich powstanie na około 9 tysięcy lat temu.

Magii temu miejscu dodaje zachodzące słońce, które rozświetla zakamarki jaskini. Dłuższą chwilę napawamy się tą chwilą i niezwykłością tego miejsca.

Oceniam straty po upadku. Poza męską dumą oczywiście, która ucierpiała chyba najmocniej, nie ma tragedii. Ja cały i nie połamany, co byłoby największą tragedią bo do najbliższego miasteczka Perito Moreno jest jakieś 160 km. Motocykl po postawieniu odpalił, resztę strat ocenimy później. Teraz priorytetem jest znalezienie miejsca na nocleg. Szybko zapada zmrok i nie będziemy ryzykować jazdy po ciemku. Wbijamy się kilkaset metrów w bok od szlaku i za niewielkim wzniesieniem szybko rozbijamy namiot. Całe bagaże chowamy do przedsionka. Wzmaga się wiatr. Po upalnym dniu Patagonia ukazuje nam swoje kolejne oblicze i temperatura szybko spada. Idę jeszcze na mały rekonesans po okolicy. W blasku księżyca dostrzegam jakiś niewyraźny kształt. Coś leży między zaroślami. Rozpoznaje w końcu kształt guanacu, martwego guanacu. Widać ślady potężnych ran na skórze. Nie wiem nawet co o tym myśleć. Po powrocie do obozu biorę jeszcze z sakwy przy motocyklu duży nóż myśliwski. Nie wiem czy ma to jakiś sens, bo nawet nie zdaję sobie do końca sprawy, czy jest jakieś realne zagrożenie. Postanawiam, że o znalezisku powiem żonie rano…

Widoki wokół jaskini, jak i sama Cueva de las Manos, warta jest każdego wysiłku, żeby dotrzeć do niej. Będąc w Patagonii koniecznie zajrzyjcie tam. Najlepiej wypożyczyć auto, nawet normalne bez napędu na cztery koła da radę tam dotrzeć.

ARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las ManosARGENTYNA / Santa Cruz / Cueva de las Manos / Cueva de las Manos

Iwona Niedopytalska dołączył
20.03.2017

Iwona Niedopytalska 2018-03-25 13:23:07

"Oj, ja też nie chciałabym wiedzieć o guanaco przed snem, bo wyobraźnia nie dałaby mi zmrużyć oka. Słuszna decyzja. A jaskinio-wnęka robi wrażenie.. Pozdrawiam :)"

ludziepodrozuja dołączył
04.10.2012

ludziepodrozuja 2018-03-22 19:25:03

Przed wyjazdem chyba do końca nie zdawaliśmy sobie sprawy z wyzwania jakie stoi przed nami ... :)
Ale powyżej 200 dnia podróży szło już górki ;)
Guanaco po porannych oględzinach okazało się pozostałością po polowaniu jakiegoś drapieżnika. Nosiło wiele poszarpanych śladów...

baobab-ka dołączył
02.10.2015

baobab-ka 2018-03-22 18:27:18

Zapomniałam dodać: liczę na cdn ;)

baobab-ka dołączył
02.10.2015

baobab-ka 2018-03-22 18:04:53

W czasie naszych patagońskich peregrynacji, a zwłaszcza na kultowej Ruta40 i dalej Carretera Austral,podziwiałam wszystkich motocyklistów, "płynących" po ripio, przebijających się przez wypełnione kamieniami koleiny, smaganych wiatrem i łykających kurz wzniecony przez... również nasze auto. Jak mawia młodzież - wielki szacun! :) A przy okazji: dowiedzieliście się, co się stało temu guanaco?

tytuł licznik ocena uwagi
Jaskinia Rąk 1 Informacje o Jaskini Rąk w Argentynie.

Najaktywniejsi Użytkownicy

Nowi użytkownicy

Nowości

03-15
Iran - trzy tygodnie podróżowania samodzielnie lub w towarzystwie miejscowych

W październiku i listopadzie 2017r spędziłem 21 dni podróżując po Iranie. To była moja pierwsza podróż poza Europę samodzielnie. Generalnie pomimo dość napiętego planu i obaw na początku, radziłem sobie dobrze i udało się zrealizować plan prawie w całości.

03-01
A wiatr będzie ci targał włosy

„Varsovia – 14047 km”, informuje drogowskaz, umieszczony wśród wielu podobnych na tarasie widokowym Cerro w Punta Arenas. – No to mnie tym razem wywiało!

03-04
Iran - informacje praktyczne i ci...