Podroz do Rosji, Mongolii, Pekinu i Władywostoka 2015 cz 2 > ROSJA

aaandrzejp aaandrzejp Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie ROSJA / - / Irkutsk / IrkutskPodróż koleją Transsyberyjska na trasie Moskwa-Irkutsk. Pobyt w Irkutsku. Przejazd kolejką Krygobajkał wzdluż jeźiora Bajkał .Pobyt w miejscowości Listwianka

1,5 dnia w Moskwie szybko minęło, czas na nasza ulubiona dyscyplinę, czyli rozpakowywanie i pakowanie plecaków.
Ostatnie zakupy, które radze zrobić troszkę dalej od dworca Jarosławskiego, bo tam zwyczajnie wszystko jest droższe.
Zaczynamy podroż o której tak długo marzyliśmy. Podroż koleją Transsyberyjska na trasie Moskwa-Irkutsk, 4 dni w pociągu. Jeśli ktoś ma jakieś obawy o bezpieczeństwo, to raczej niech porzuci tę myśl. My odbywaliśmy podróż w miesiącu maju. Byliśmy jedynymi obcokrajowcami miedzy samymi Rosjanami. Mieliśmy wykupione bilety na 3 klasę, czyli tzw plackardy. To przedziały bez ścian czołowych, gdzie łózka są bardzo blisko siebie. Przez całą podroż nie spotkaliśmy się z żadnymi oznakami niechęci, a wręcz przeciwnie, z sympatia i serdecznością.

Wspomniałem wcześniej o zaopatrzeniu. Raczej nie liczcie na zakupy u tzw "babuszek"; Na dworcach staja się one konkurencja dla legalnie działających kiosków i milicja zwyczajnie zabrania im handlu, przegania je. Jedynie na stacji w Barabinsku jest ich tam dość sporo a miłośnicy wędzonych ryb będą mieli pole do popisu. 4 dni w drodze. za oknami bardzo monotonny widok. Rosja jest potęga, tego się nie da ukryć. Ale tylko terytorialna. Od samej Moskwy do końca trasy tylko brzozy, stare drewniane domki i ogrom zieleni. Co ciekawe nie widać ludzi ani zwierząt. Nie zobaczyłem nawet jednej poczciwej muni; Nie dziwi, że mają takie kłopoty z żywnością. Trzech gości z Polski tyle czasu w pociągu i pytanie co tu robić?:) W pociągu jest całkowity zakaz spożywania wiadomych płynów. Nie można się nawet piwem afiszować.

Za spożywanie można zostać usuniętym z pociągu lub zapłacić kare i takie przypadki widzieliśmy. Tyle tylko, że .....no własnie. Wszystko trzeba robić z głową. Nie można zakłócać spokoju innym, nie można być zbyt głośnym a wtedy nikogo nie interesuje co robisz. Integracja z miejscowymi czasami przebiegała długo i dość burzliwie. Rosjanie byli ciekawi nas, ale bardzo życzliwi. Wagony co jakiś czas patroluje milicja. Ważne jest, by mieć dobry kontakt z "prowadnicami" czyli kobietami odpowiedzialnymi za wagon. Ich głos w razie problemow wiele znaczy bo milicja liczy się z nimi. My mieliśmy z nimi przez cala podroż dobre układy, co nieraz okazywało się bardzo pomocne. Podroż o dziwo szybko minęła. Może to tez dlatego, że zmieniane są strefy czasowe i dodaje się parokrotnie godziny.

Irkutsk godz 7 rano. Przybywamy na adres zarezerwowanych apartamentów. Tyle tylko, że to miejsce budowy nowych bloków. Stoimy jak te barany i zastanawiamy się co mamy robić. I tu własnie kolejny w podroży przykład tego jacy sympatyczni i pomocni są Rosjanie. Podchodzi do nas gość w kasku i pyta co tu robimy. Odpowiadamy. Bierze tel i dzwoni na nr z rezerwacji. Dowiaduje się, że klucze maja być o 12. Ok zwiedzimy miasto tylko co z tymi cholernie ciężkimi plecakami? Słyszymy, że przechowają nam je na budowie. Tylko, że to cały nasz dobytek, czy możemy gościowi zaufać? Okazało się, że tak. Miasto Irkuck bardzo fajne, czyste i ciekawe. Dużo drewnianej zabudowy z której Irkutsk kiedyś słynął a którą zniszczył wiele lat temu pożar. W międzyczasie odbieramy zamówione bilety na trase Irkutsk-Ulan Bator i decydujemy się na zakup biletów na tzw Krugobajkałke. Bilety dość drogie, bo kosztują 4300 rubli od osoby. I co ciekawe nie można było ich kopić na dworcu. Krugobajkałka to kolejka która jedzie starym śladem kolei Transsyberyjskiej, cały czas wzdłuż brzegów jeźiora Bajkał. Ale to potem.

Meldujemy się na naszej budowie, odbieramy od robotników plecaki i chcemy wejść do środka. Tylko jak, bo nie ma klamek tylko kody. I znów szczęście, otwierają się drzwi wychodzi nasz znajomy. Kolejny tel i po pół godz przylatuje zdyszana właścicielka, która informuje nas, że to nie ten dom nie ta dzielnica. Wsiadamy do windy i...gaśnie światło winda staje. Robi się ciekawie..Co nas jeszcze czeka? Deserem była jazda samochodem. Za kierownicą siedziała niespełniona miłośniczka rajdów samochodowych. Po minucie miałem sam zapięte pasy. Nigdy w życiu nie jechałem tak szybko z nikim.:) Na miejscu pokoje robią wrażenie, wręcz obłędne i to za 1800 rubli na trzech, czyli po 40 zł na głowę. Robiąc zakupy robimy trochę zamieszania, bo panie ekspedientki nie mogą uwierzyć, ze jesteśmy z Polski. No i ta głośna radość, gdy spełniłem prośbę i dałem na pamiątkę monetę 2 zł. Pół sklepu to słyszało.:)

Rano za 300 rubli pani rajdowiec odwozi nas pod dworzec. Ta podroż wzdłuż Bajkału wygląda tak, że pociąg jedzie z głównego dworca do miejscowości Sliudjanka. Tam następuje zamiana lokomotyw i cały dzień jedzie się i zatrzymuje w najpiękniejszych miejscach. Widoki wręcz niesamowite. Bajkał przepiękny. Warto wydać pieniądze. Tę podroż będzie się pamiętać na zawsze. W pociągu wielu turystów z innych stron świata. Min Liberty z USA, którą to serdecznie pozdrawiamy:). Pociąg kończy bieg na stacji Port Bajkał i następnie czeka nas podroż promem do miejscowości LIstwianka, która jest dla mieszkańców Irkucka bardzo znanym i popularnym kurortem; tyle tylko, że ten kurort to jedna ulica, targ, parę lokali, ładny hotel i to wszystko. Ale na końcu tej drogi ok 5 km coś co trzeba zobaczyć. Kamień Czerskiego. Na szczycie niezbyt zresztą wymagającym. Widoki, które zapieraj dech w piersiach. Rzeka Angara łączy się z Bajkałem. Coś pięknego. Wyjście na szlak zaczyna się przy muzeum im naszego podróżnika. Można się poczuć dumnym będąc w sercu Syberii. A na koniec, nie zapomnijcie nad Bajkałem zjeść Omula, jeśli tam będziecie. To najpyszniejsza ryba świata, a pisze to facet który z ryb je tylko kiełbasę. :)
Cdn

ROSJA / - / Irkutsk / IrkutskROSJA / - / Irkutsk / IrkutskROSJA / Syberia / Syberia / Jez BajkalROSJA / Syberia / Syberia / Jez BajkalROSJA / Syberia / Listwianka / Gory Czerskiego

Rozbejko Michał dołączył
02.06.2013

Rozbejko Michał 2015-12-27 20:29:27

Opisy fajne, ale gdybyś dodał kilka telefonów i adresów to było by pomocne dla następnych globtroterów ,a tak będę kombinował sam co i jak.