Artykuły i relacje z podróży Globtroterów

M/S CHROBRY ostatni transatlantyk międzywojennej Polski > ARGENTYNA, CHILE


ludziepodrozuja ludziepodrozuja Dodaj do: wykop.pl
relacje z podróży

Zdjęcie POLSKA / Polska / Polska / ludziepodrozuja.plPodróż przez Argentynę w poszukiwaniu emigrantów i ich rodzin. Sprawdzian charakteru i umiejętności na wymagających drogach i bezdrożach Patagonii i Ziemi Ognistej.

Kiedy podróże stają się pasją i gdy ledwie wrócisz z jednej wyprawy już myślisz o
drugiej, chcesz by następna miała jakieś drugie dno, swój cel, swoją misję.
Tak było w naszym przypadku. Gdy wróciliśmy z Azji, po dwumiesięcznej trasie przez
Singapur, Malezję, Tajlandię, Laos, Wietnam i Kambodżę, bardzo szybko pojawił się
pomysł wyjazdu do Ameryki Południowej.
Przez pewien czas rozważaliśmy również Kubę, Meksyk, Belize. Ostatecznie podczas
wiosennego spaceru nad morzem, w Gdyni przy ulicy Polskiej, w miejscu gdzie
kiedyś był tętniący życiem Dworzec Morski, narodził się w nas pewien pomysł, który
zaowocował rozbudowanym projektem kolejnej wyprawy.
Budynek Dworca Morskiego został oddany do użytku 8 grudnia 1933 roku i dla
wielu stał się symbolem wolnej Polski. Jego otwarcie do dziś uznaje sie jako oficjalną
datę uruchomienia gdyńskiego portu pasażerskiego.
Ten adres to początek drogi tysięcy pasażerów, którzy wyjeżdżali z Polski na
pokładach transatlantyków. To z Gdyni regularne linie żeglowały do Stanów
Zjednoczonych, Kanady i Ameryki Południowej.
Dla wielu Dworzec Morski był miejscem pożegnania z Polską. Stąd w poszukiwaniu
nowego życia wypływali polscy emigranci.
Od 1934 roku działała w Gdyni polsko-duńska spółka akcyjna, utworzona z Polskiego
Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego - Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe
S.A. (GAL, Gdynia America Line)
W marcu 1937 roku GAL zamówił dwa niemalże bliźniacze statki pasażerskie:
jeden w Nakskov, a drugi w Newcastle. Statki przeznaczone były na linię
południowoamerykańską i otrzymały nazwy CHROBRY i SOBIESKI.
M/S Chrobry został zwodowany w lutym 1939 roku, a 29 lipca 1939 roku wypłynął
w swój dziewiczy rejs do Ameryki Południowej. Był ostatnim nowo zbudowany
transatlantykiem dla polskiej bandery handlowej Polski międzywojennej. Znamienne
jest to, że rejs ten był pierwszym i ostatnim rejsem pasażerskim tegoż statku, bowiem
1 września 1939 roku zastał go u wybrzeży Brazylii, stamtąd popłynął do Wielkiej
Brytanii, by w niespełna rok zostać zatopionym po zbombardowaniu go przez
myśliwce niemieckie.
Głównym celem naszej wyprawy jest poszukiwanie w Argentynie rodzin, których
przodkowie przypłynęli do Ameryki Południowej w poszukiwaniu lepszego życia.
Przede wszystkim dotarliśmy do listy pasażerów, którą znaleźliśmy w Archiwum
Państwowym w Gdańsku, gdzie z bijącym sercem czytaliśmy o całych rodzinach,
które były na tym statku - ojciec, matka i trójka dzieci, często ludzie w podeszłym
wieku, a czasem całkiem małe dzieci. Nie wiemy czy płynęli tam do kogoś, czy mieli
jakiś plan, czy wiązało się to z innymi sprawami.
Kolejne plany dotyczą opracowania trasy i budżetu wyprawy.
Budżet zakłada zakup biletów lotniczych do Buenos Aires. Początkowo planowaliśmy
na miejscu w Argentynie zakup motorów, jako względnie taniego i dającego swobodę
środka transportu, dodatkowo uwzględniliśmy opłaty konieczne przy zakupie. Ten
pomysł jednak upadł, bowiem formalności związane z zarejestrowaniem pojazdu
przez obcokrajowca w Argentynie są bardzo czasochłonne.
Dodatkowo okazało się że motory firmy Motomel, które chcieliśmy kupić na miejscu,
są mizernej jakości i mogą nie wytrzymać ambitnego planu przyjechania ponad 15
tysięcy kilometrów. Mieliśmy wobec tego kolejną zagwozdkę - zorientować się w
kosztach i możliwościach spedycji morskiej. I tak cały czas nasz plan ewoluuje.
W budżecie planujemy również pozycję transportu codziennego, zakładamy przejechanie około 200 km dziennie. W kosztach uwzględniamy również
serwisowanie motorów, wymianę oleju i filtrów oraz opon. Osobny koszt stanowi
wyżywienie i nocleg. Przewidujemy około 60 nocy w hostelach. Resztę noclegów spędzimy pod namiotem.
Chcielibyśmy również na kilka dni pojechać na Wyspę Wielkanocną. O tym jednak zdecydujemy na miejscu, w zależności od czasu i cen biletów lotniczych.
Budżet zakłada także ubezpieczenie na czas podróży. Oprócz tego musimy
oczywiście uwzględnić wydatki na sprzęt taki jak namiot, materace i śpiwory.
Póki co – zbieramy informacje, poszukujemy kontaktów w Argentynie.


Więcej na www.ludziepodrozuja.pl

Zdjęcia

POLSKA / Polska / Polska / ludziepodrozuja.pl

Dodane komentarze

brak komentarzy

Przydatne adresy

Brak adresów do wyświetlenia.

Dział Artykuły

Dział Artykuły powstał w celu umożliwienia zarejestrowanym użytkownikom serwisu globtroter.pl publikowania swoich relacji z podróży i pomocy innym podróżnikom w planowaniu wyjazdów.

Uwaga:
za każde dodany artykuł otrzymujesz punkty - przeczytaj o tym.

Jak dodać artykuł?

  1. Zarejestruj się w naszym serwisie - TUTAJ
  2. Dodaj zdjęcia (10 punktów) - TUTAJ
  3. Dodaj artykuł (100 punktów) - TUTAJ
  4. Artykuły są moderowane przez administratora.

Strefa Globtrotera

Najaktywniejsi Użytkownicy

Nowi użytkownicy

Nowości

05-30
Z emigracji do Hiszpanii, czyli gdzie zamieszkać na emeryturze

Każdy pracujący człowiek, przynajmniej raz w roku potrzebuje dłuższego urlopu, by zregenerować siły, odpocząć psychicznie od codziennych zajęć i w miarę możliwości zrealizować marzenia. Może to być wycieczka do egzotycznego kraju, wyjazd do rodziny lub remont w domu. Tak czy inaczej, chodzi o to, by dzień urlopu nie przypominał dnia codziennego i przynosił zadowolenie. Z reguły urlop planuje się z wyprzedzeniem, śledząc oferty biur turystycznych, sprawdzając ceny biletów lub wolne terminy fachowców od remontów.

06-01
Urlop na Ukrainie, tak, nie?

Ile osób słysząc propozycje urlopowe dotyczące tego kraju tylko się uśmiechnie? Czy słusznie? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie opisując relacje z mojego pobytu u naszych sąsiadów.

05-10
ROSJA - rozmowy trochę nietypowe...
05-06
Gruzja jest piękna! Na pewno?...
05-04
Wokół Wysp Brytyjskich - część pi...

Ostatnio Komentowane

X

Serwis Globtroter.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Ciateczka mogą też stosować współpracujący z nami reklamodawcy. Czytaj więcej »

Akceptuję Politykę plików cookies

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2001 - 2018 Globtroter.pl