Sewastopol rosyjskie miasto na Krymie > UKRAINA

jedrzej jedrzej Dodaj do: wykop.pl

Zdjęcie UKRAINA / Krym / Sewastopol / Sewastopol Sewastopol jest dzisiaj portem wojennym, główną bazą ukraińskiej i rosyjskiej floty czarnomorskiej. Jego nazwa oznacza miasto chwały.

Odwiedzenie Sewastopola, to wycieczka do Rosji bez wizy. Będąc na Krymie nie mogliśmy sobie odmówić tej przyjemności.

Dzisiejszy dzień będzie dość pracowity. Zamierzamy zwiedzić Sewastopol a ponadto chcielibyśmy jeszcze znaleźć czas na kąpiel w morzu.

Śniadanie jemy wcześniej niż zazwyczaj. Następnie, zaopatrzeni w przewodniki, ruszamy na podbój Sewastopola. Na przystanku szybko łapiemy marszrutkę na „5 Kilometr” a stamtąd do centrum miasta.

Wysiadamy na placu Admirała Nachimowa, bohatera Wojny Krymskiej. Nie mamy ustalonego planu zwiedzania, tym bardziej, że w ciągu jednego dnia nie bylibyśmy i tak w stanie poznać tego miasta.

Sewastopol powierzchniowo jest tylko dwa razy mniejszy od Moskwy. Jego główne atrakcje znajdują się na Wzgórzu Centralnym, na zachód od Zatoki Południowej, i do tego obszaru zamierzamy się ograniczyć. Ponadto chcemy oczywiście obejrzeć okręty Floty Czarnomorskiej zacumowane w Zatoce Południowej i Park Historyczny leżący na południe od zatoki.

Na początku przechodzę przez jezdnię i wspinam się po schodach, aby obejrzeć monumentalny pomnik poświęcony bohaterowi wojny rosyjsko – tureckiej (1828-1829), lejtnantowi Aleksandrowi Kazarskiemu. Kazarski był dowódcą niedużego brygu Mercuri, wyposażonego w 18 armat. W nierównej walce zatopił dwa okręty tureckie dysponujące łącznie ponad dwustu pięćdziesięciu armatami.
Kierujemy się na nadbrzeże. Oglądamy pomnik Zatopionych Okrętów stojący na podmorskiej skale w odległości paru metrów od brzegu. Pomnik został postawiony w tym miejscu, żeby upamiętnić zatopienie okrętów przy wejściu do zatoki podczas Wojny Krymskiej. Uniemożliwiono w ten sposób atak floty nieprzyjaciela. Dowódca zatopionej floty admirał Korniłow kierował potem obroną Sewastopola.
Wypijamy nasze codzienne cappuccino w ogródku nadbrzeżnej kawiarni i udajemy się na poszukiwanie łodzi, która obwiozłaby nas po porcie. Nie musimy długo szukać. Gdy tylko wyszliśmy na promenadę zostajemy zaczepieni przez młodą Ukrainkę, proponującą właśnie taką wycieczkę. Za 50 UAH od osoby będziemy mogli obejrzeć wszystkie okręty wojenne zacumowane w porcie. Czas trwania przejażdżki, to 45 minut. Zgadzamy się i już po chwili siedzimy na niedużym stateczku w towarzystwie kilku innych turystów. Po paru minutach pani przyprowadza następną grupę chętnych i już możemy ruszać.
Na początku płyniemy wzdłuż brzegu Zatoki Sewastopolskiej. Mijamy od strony morza Pomnik Zatopionych Okrętów i skręcamy na południe, wpływając do Zatoki Południowej. Po prawej stronie są widoczne trybuny a dalej widać zacumowane okręty. Nie są to duże jednostki raczej niszczyciele i kutry torpedowe niż krążowniki. Największym z okrętów był okręt-szpital pomalowany na biało z czerwonymi krzyżami na obu burtach. Zawracamy i płyniemy równolegle do lewego brzegu. Tutaj możemy podziwia
dwa okręty podwodne oraz doki remontowe. Przy wyjściu z Zatoki Południowej do Zatoki Sewastopolskiej stoi duży budynek admiralicji z powiewającą nad nim rosyjską flagą. Na przeciwległym brzegu Zatoki Sewastopolskiej widać cytadelę z granatowym napisem na żółtym tle; „sława floty ukraińskiej” a przy wyjściu zatoki na pełne morze białą cytadelę z czerwonym napisem; „sława wojennej morskiej flocie Rosji”. Taka symbioza jest możliwa tylko w Sewastopolu, rosyjskim mieście leżącym na terytorium Ukrainy.

Po powrocie z rejsu kontynuujemy spacer wzdłuż promenady. Idziemy między straganami wypełnionymi różnymi pamiątkami aż dochodzimy do Nadbrzeża Korniłowa, głównego deptaku Sewastopola. Deptakiem wracamy na plac Nachimowa a stamtąd kierujemy się na terytorium rosyjskie. Jest to ogrodzony teren wydzierżawiony Rosji na okres 30-tu lat. Świadczy o tym flaga rosyjska wisząca przy wejściu. Wychodzimy na plac przed Przystanią Hrabiowską, najstarszym pasażerskim portem w Sewastopolu.
Dalej ulicą Lenina podążamy w kierunku Muzeum Floty Czarnomorskiej, mieszczącym się w pięknym neoklasycystycznym budynku. Kolejnymi obiektami, które odwiedzamy to: Wieża Wiatrów, podobna do tej z Aten oraz sobór św. Włodzimierza. W podziemiach soboru znajduje się krypta Admirałów. Są tam pochowani najwybitniejsi dowódcy floty rosyjskiej. Między innymi spoczywa tutaj Paweł Nachimow oraz Władimir Korniłow, bohaterowie Wojny Krymskiej. Obok świątyni stoi olbrzymi pomnik Lenina, na którym twórca Związku Radzieckiego stoi z podniesioną ręką twarzą w kierunku zatoki.
Dochodzimy do ulicy Sowietskaja, gdzie jemy obiad na tarasie baru samoobsługowego a potem oglądamy jeszcze jedną cerkiew. Jest to wybudowana w 1844 roku cerkiew Świętych Piotra i Pawła. Ulica Sowietskaja doprowadza nas do placu Uszakowa, nad którym góruje olbrzymi budynek teatru miejskiego. Mijamy plac i wchodzimy do parku im. „Bulwar Historyczny”. Znajduje się tutaj kilka pomników, wśród których największy to pomnik Obrony Sewastopola 1854-1855. Jednak największą turystyczną atrakcją parku jest Muzeum Bohaterskiej Obrony i Wyzwolenia Sewastopola ze znajdującą się w środku panoramą Obrona Sewastopola 1854-1855. Muzeum mieści się w rotundzie, której ścianę ozdobiono płaskorzeźbami przedstawiającymi popiersia admirałów Floty Czarnomorskiej. Z boku budynku można podziwiać kotwice XIX wiecznych fregat.
I to był ostatni punkt dzisiejszego programu zwiedzania. Wracamy na plac Uszakowa, skąd mamy połączenie na „5 Kilometr” i dalej do Bałakławy. Dzisiaj szczęście nam dopisuje, wychodząc na plac trafiamy na paradę Pobied, samochodów radzieckich z lat pięćdziesiątych.

UKRAINA / Krym / Sewastopol / Sewastopol UKRAINA / Krym / Sewastopol / budynek Muzeum Floty CzarnomorskiejUKRAINA / Krym / Sewastopol / cerkiew św. św. Piotra i PawłaUKRAINA / Krym / Sewastopol / cerkiew św. św. Piotra i PawłaUKRAINA / Krym / Sewastopol / Flota CzarnomorskaUKRAINA / Krym / Sewastopol / Muzeum Bohaterskiej Obrony SewastopolaUKRAINA / Krym / Sewastopol / nadbrzeżeUKRAINA / Krym / Sewastopol / pałac PionierówUKRAINA / Krym / Sewastopol / Pomnik Zatopionych OkrętówUKRAINA / Krym / Sewastopol / rosyjska enklawaUKRAINA / Krym / Sewastopol / Zatoka Sewastopolska