Forum dyskusyjne


Relacja z podróży - odpowiem na pytania

kategoria podróże po świecie

kraj Iran

Alpha dołączył
16.08.2017

Alpha 09:41 | 15.07.2019

Cześć!

Niedawno wróciliśmy z Iranu. Przez prawie 3-tygodnie pokonaliśmy okolo 6000km autostopem, promem i autobusami. Jeśli macie jakieś pytania albo potrzebujecie pomocy w ułożeniu trasy, śmiało pytajcie, pomogę.

A dla zainteresowanych - link do mojej relacji z podróży z dużą ilością zdjęć ;)

medium.com/@AdrianOkon/dawniej-persja-dzisiaj-iran-540a17e0c3e  c


eremita dołączył
22.04.2015

eremita 15:25 | 15.07.2019

Wybieram się we Wrześniu, jaką trasę obraliście, 6k w 3tyg to sporo, zakładam że nie korzystaliście z samolotów? Będę miał podobny wymiar czasowy, może tydzień dołożę, chciałbym robić Północ - Południe. Co na was zrobiło duże wrażenie, co mniejsze? Jak sytuacja z bankomatami? Tyle na razie :)


Alpha dołączył
16.08.2017

Alpha 22:28 | 15.07.2019

Hej,

Tak, 6000km to sporo, my mamy dosyć dynamiczny styl podróżowania, więc tyle się uzbierało. Jednak jeśli chcesz zobaczyć północ i południe, tyle może Ci wyjść.

Najbardziej się nam podobało na wyspie nad Zatoką Perską. Jest ich parę. Qeshm jest najbardziej znana, jest niezła, ale Hormoz według mnie o wiele piękniejsza. Mniej turystów i zwiedzanie tuk-tukiem. Mniej komercji. Yazd odebrałem jako zbyt turystyczne miasto, ale co kto lubi. Jeśli lubisz trochę bardziej dziewicze tereny, region Irańskiego Kurdystanu jest świetny np. wioski Paveh, Uraman, Sanandaj.

Pustynia Kalut niedaleko Kerman, również robi duże wrażenie. Polecam udać się także nad słone jezioro w okolicy Varzaneh. Jest tam też pustynia, przy okazji można się na nią wybrać, ale w Iranie można znaleźć ciekawsze pustynie. My nie dotarliśmy, ale na północy wygląda ciekawie wioska Kandovan. Z miast przyjemnie było w Isfahanie, a jeśli znajdziesz kogoś kto pokaże Ci ciekawe miejsca w okolicy Tabas, to również warto jechać np. oaza Ezmirghan. Poza tym polecam Kharanaq, sama wioska i okolica robi duże wrażenie.

W każdym razie polecam wyjść poza najczęściej wybieraną trasę. Sporo ludzi robi pętlę po miastach Teheran, Kashan,Isfahan, Yazd, Shiraz i koniec, Iran ma o wiele więcej do zaoferowania niż tylko te miasta. Przyroda w różnych zakątkach kraju jest niesamowita. Druga sprawa jest taka, że jeśli już widziałeś Yazd i Isfahan, to Shiraz czy Kashan niczym wielkim Ciebie nie zaskoczą.

Nasza trasa wyglądała dokładnie tak:
Tehran - > Isfahan - > Yazd - >
Tabas (kaniony, oazy - warto mieć kogoś kto Cię tam zabierze np. z couchsurfingu)
-> Kerman (samo miasto średnie, ale dobry punkt wypadowy na pustynię Kalut)
- > Qeshm - > Hormoz - >
Shiraz (tylko ze względu na przesiadkę w drodze do Sanadaj, po Isfahan czy Yazd proponuję wybrać inne miejsca)
- > Sanadaj -> Paveh - > Uraman (inne wioski w Kurdystanie też bardzo ciekawe np. w okolicy jeziora Marivan)
- > Teheran

Nie starczyło czasu na północ, ale jeśli masz dodatkowy tydzień, to są tam świetne miejsca jak np. Kandovan, okolice Kazwin, Masuleh, góry, wulkany

W razie pytań pisz śmiało, a zdjęcia miejsc o których pisałem, możesz zobaczyć na moim blogu.
medium.com/@AdrianOkon/dawniej-persja-dzisiaj-iran-540a17e0c3e  c

Pozdrawiam!


eremita dołączył
22.04.2015

eremita 13:27 | 16.07.2019

Dzięki za informacje! Wiele z miejsc które polecasz były na mojej liście, więc uważam że naprawdę warto je zobaczyć.

Przemieszczaliście się nocnymi pociągami i busami, żeby zyskać na czasie i nie tracić dnia czy samoloty?

Odwiedziłem bloga, ładnie to wygląda wizualnie, teraz tylko treści dołożyć i własnego pomysłu.


Alpha dołączył
16.08.2017

Alpha 14:42 | 16.07.2019

Nocne autobusy przeważnie. Na samolot się nie zdecydowaliśmy. Nie wiem czy ma to sens, ale część ludzi w kraju przestrzega przed ich słabym stanem technicznym.

Jakbyś szukał dodatkowych inspiracji, to podrzucam kilka ciekawych miejsc do zobaczenia:

Palangan, Alamut Valley, Ali Sadr, Chak-Chak, Damavand, Mashad, Sabalan, Tochal Peak, Sahand, Badab-e Surt, Alam-Ku


bynio dołączył
05.09.2008

bynio 15:11 | 16.07.2019

Bez przesady, stan maszyn jak w LOT-cie. Lecieliśmy z Teheranu do Kermanshachu. Pociągi też są fajne, jak spóźni się to zwracają połowę za bilet, ale następnego dnia. Sami Irańczycy nam o tym mówili, fajni ludzie.


ihriel dołączył
03.09.2015

ihriel 11:54 | 27.07.2019

faktycznie stan techniczny samolotów jest słaby, inżynierowie muszą się bawić w MacGyvera. Przez nałożone sankcje Iran ma problemy z zakupem części zamiennych do samolotów.


bynio dołączył
05.09.2008

bynio 15:10 | 27.07.2019

Przepraszam, ale tak zapytam się nieśmiało, skąd o tym wiesz, że irańscy inżynierowie bawią się w Mc Gaywerów. Skąd wiesz, że stan techniczny ich samolotów jest słaby. Moim zdaniem samoloty wyglądają w porządku, leciałem nimi. Sprawdziłem katastrofy samolotów wszystkich irańskich linii lotniczych, a jest ich parę i 80% z nich jakie uległy katastrofie to maszyny rosyjskie (radzieckie) TU-154 i IŁ 62, a części do tych samolotów Irańczycy mają bez problemów. Z ostatnich ponad 30 lat katastrofę miał raptem jeden pasażerski Boening 727 w 2011 roku, jeden ATR 72 i też nie wiadomo czy to nie był błąd pilota. Masz jakieś dane, jakiś artykuł na ten temat, program telewizyjny w BBC czy tylko tak Ci się wydaje i napisałaś ot tak sobie, aby nastraszyć innych. Irańskie koleje mają wagony Siemensa i wszystko w nich działa, więc muszą być serwisowane. Jechałem kilka razy na długich trasach, komfort w kuszetkach dobry, lepszy niż u nas jak ostatnio jechałem, więc skąd u Ciebie takie informacje.
Pozdrawiam
Zbyszek
P.S. Dodatkowo jak pociąg ma spóźnienie to zwracają połowę ceny biletu. Odbierzesz następnego dnia w każdym biurze podróży. Wiem, bo korzystałem z tego, nawet konduktor informował nas o tym.


ihriel dołączył
03.09.2015

ihriel 02:27 | 28.07.2019

między innymi od znajomego irańskiego inżyniera.
I po pierwsze, nikogo nie straszę, nikogo nie odwodzę od latania samolotami, tylko dzielę się tym co słyszałam.
I wybacz, nie będę dyskutować z kimś kto pisze: "moim zdaniem samoloty wyglądają w porządku" , jesteś inżynierem? sprawdzałeś je? ile ich oglądałeś? leciałeś nimi, fantastycznie, ile razy? nikt tu nie twierdzi, że te samoloty spadają co chwilę, ale prawdą jest że mają problemy z częściami zamiennymi. A jak chcesz się więcej o tym dowiedzieć to sam odrób zadanie i poszukaj informacji.
Uznaję to za koniec dyskusji z Tobą.


Piotr-Krk dołączył
16.01.2013

Piotr-Krk 07:07 | 28.07.2019

> między innymi od znajomego irańskiego inżyniera. [...]
>I wybacz, nie będę dyskutować z kimś kto pisze: "moim zdaniem samoloty wyglądają w porządku" , jesteś inżynierem? sprawdzałeś je? ile ich oglądałeś? leciałeś nimi, fantastycznie, ile razy?

Jednostkowe doświadczenia (jeden lot irańskim samolotem, rozmowa z jednym inżynierem irańskim) to kiepska baza wiedzy. Samodzielnie dorobiony/naprawiony element/układ może być i w nowym samolocie jak i w starym, tego nie widać podczas lotu. Inżynier może narzekać na sytuację w swej firmie, lecz niekoniecznie ma całościowe spojrzenie na całość branży lotniczej.

Bez wątpienia amerykańskie i europejskie sankcje coraz silniej odbijają się na sytuacji irańskich przewoźników. Sankcje te uniemożliwiły odnowienie floty (Iran otrzymał 3 z 200 sztuk) jak również dostarczanie części i usług technicznych irańskim samolotom, które odwiedzają zagraniczne lotniska; niektóre lotniska odmówiły nawet tankowania samolotów irańskich, zmuszając je do podróżowania z większym ładunkiem paliwa.
Według The Washington Institute, obecnie 23 irańskie linie lotnicze obsługują 156 posiadanych lub dzierżawionych samolotów (26 626 miejsc) z całkowitej floty około 300 (48 000 miejsc), co oznacza, że około połowa ich samolotów jest uziemiona z powodu braku części zamiennych. Oczekuje się, że sytuacja ulegnie pogorszeniu, a kolejne 8 procent floty planuje wycofać się z eksploatacji każdego roku. 14 marca szef irańskiej Organizacji Lotnictwa Cywilnego, Ali Abedzadeh, przewidział trudny rok dla branży z powodu sankcji, zauważając, że większość lotów krajowych wykorzystuje stare samoloty Fokker 100 i Boeing MD, które będą musiały wkrótce zostać wycofane.
Statystyki lotów i pasażerów pokazują załamanie w branży w 2018 roku.
Mahan, drugi po Iran Air przewoźnik dostał zakaz lotów od Niemców w styczniu 2019 i od Francuzów w kwietniu br. Powód: względy bezpieczeństwa i zaangażowanie w operacje w Syrii.

Źródło: www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/how-sanctions  -are-affecting-irans-airline-industry

Historia wypadków lotniczych jasno pokazuje, że w każdej linii lotniczej (od AA, przez PLL Lot po Aerofłot) były przypadki samoróbek, które doprowadziły do katastrofy. Pytanie jest o skalę zjawiska.



bynio dołączył
05.09.2008

bynio 10:37 | 28.07.2019

Piotr, podstawa to czy ich samoloty mają resursy na silniki. Jeżeli je mają to w porządku, jeżeli nie to kiepska sprawa. A samoloty rzeczywiście wyglądają na dobrze utrzymane, zupełnie jak w Wietnamie na liniach wewnętrznych, w którym byłem kilka lat temu. Zakaz lotów do UE sporządzony przez Komisję Europejską z irańskich linii ma tylko Aseman Airlines. A poza tym każdy samolot może spaść, co było widać po nowych Boeing 737 Max.
Pozdrawiam
Zbyszek


bynio dołączył
05.09.2008

bynio 10:15 | 28.07.2019

Tak głupio się składa, że jestem właśnie inżynierem, specjalność: elektroniczna aparatura i systemy pomiarowe czyli automatyka i metrologia elektroniczna, studia dzienne, Politechnika Poznańska. Mam nadzieję, że powinno Ci to wystarczyć, jak nie wierzysz skan dyplomu mogę wysłać na maila. Jak przekazujesz informacje o stanie samolotów na podstawie znajomości z irańskim inżynierem to znaczy, że Ty nie masz wykształcenia politechnicznego, którego brak mi zarzucasz i normalnie piszesz bzdury. A sprawdzenie organoleptycznie, na przykład obejrzenie samolotu od zewnątrz czy nie ma pęknięć poszycia czy silniki równo pracują, tak przez Ciebie wyśmiewane jest podstawowym elementem sprawdzeniem zarówno samolotów, samochodów jak i innej aparatury. Przy samolocie dokonuje tego pilot praktycznie przed każdym lotem. Później dopiero wykonuje się testy kontrolne poszczególnych elementów aparatury. Jak coś kiepsko wygląda, to się do tego nie wsiada, moja interlekutorko. A ten Twój irański inżynier to przypadkiem nie skończył budownictwo lądowego i jest specem od kanalizacji domowej ? Inżynier od inżyniera może się trochę różnić. Leciałem tymi samolotami kilka razy, różnymi liniami, bo wygodnie i tanio. Ja przynajmniej sprawdziłem jakie samoloty spadają w Iranie i jak często, Ty przy kawce lub drinku pogadałaś z irańskim inżynierem. PARADNE ! ! !


Piotr-Krk dołączył
16.01.2013

Piotr-Krk 16:34 | 28.07.2019

Bynio: >Zakaz lotów do UE sporządzony przez Komisję Europejską z irańskich linii ma tylko Aseman Airlines.

W Europie Zachodniej samoloty Mahan Air lądują tylko w Mediolanie i Barcelonie.
www.mahan.aero/en/destinations/route-network 




Piotr-Krk dołączył
16.01.2013

Piotr-Krk 16:46 | 28.07.2019

Alpha: >Tak, 6000km to sporo, my mamy dosyć dynamiczny styl podróżowania, więc tyle się uzbierało.

Dość dynamiczny. Tak.
Ja w ciągu 3 tygodni przejechałem prawie 10.000 km :-p. Cóż, to duży kraj, a wtedy, gdy byłem, samoloty nie były dla mnie tak dostępne.
Nie sposób wybrać 10 najciekawszych miejsc w Iranie, jest ich naprawdę mnóstwo. W każdym zakątku są niezwykłości: od świątyń w Choga Zanbil po świątynie w Maszhad, od fortu Babak po fort Rayen...



bynio dołączył
05.09.2008

bynio 22:14 | 28.07.2019

>Bynio: >Zakaz lotów do UE sporządzony przez Komisję Europejską z irańskich linii ma
>tylko Aseman Airlines.
>
>W Europie Zachodniej samoloty Mahan Air lądują tylko w Mediolanie i Barcelonie.
>www.mahan.aero/en/destinations/route-network 
>
>
>
>

Piotr, Mahan Air dostał zakaz lotów do Niemiec w tym roku. Dlatego mogą latać do innych państw unijnych.
Zbyszek


Piotr-Krk dołączył
16.01.2013

Piotr-Krk 21:03 | 29.07.2019

Bynio: >Mahan Air dostał zakaz lotów do Niemiec w tym roku. Dlatego mogą latać do innych państw unijnych.

Tak wiem :) O zakazie do Niemiec było w cytowanym artykule.

Jeśli chodzi o mnie, to mogę wsiąść i do nigeryjskiego samolotu, a co mi tam ;-)


cezary dołączył
11.01.2011

cezary 03:54 | 11.08.2019

>Wybieram się we Wrześniu, jaką trasę obraliście, 6k w 3tyg to sporo, zakładam że nie
>korzystaliście z samolotów? Będę miał podobny wymiar czasowy, może tydzień dołożę,
>chciałbym robić Północ - Południe. Co na was zrobiło duże wrażenie, co mniejsze? Jak
>sytuacja z bankomatami? Tyle na razie :)


cezary dołączył
11.01.2011

cezary 03:55 | 11.08.2019

Ja mysle jechac do Iranu w pazdzierniku. Moze wybierzemy sie razem Cezary
cezary_18020@yahoo.com


bynio dołączył
05.09.2008

bynio 10:10 | 11.08.2019

>Bynio: >Mahan Air dostał zakaz lotów do Niemiec w tym roku. Dlatego mogą latać do
>innych państw unijnych.
>
>Tak wiem :) O zakazie do Niemiec było w cytowanym artykule.
>
>Jeśli chodzi o mnie, to mogę wsiąść i do nigeryjskiego samolotu, a co mi tam ;-)
>
>
Dzisiaj przeczytałem taką informację skąd się wziął zakaz dla linii Mahan Air. Okazało się, że to ambasador USA Grenell naciskał na Niemcy, aby te linie takowy zakaz dostały. Link do artykuły:
biznes.interia.pl/wiadomosci/news/trump-jedzie-po-bandzie,2624  564,4199
Oto fragment:
Podobnie było z irańskimi liniami lotniczymi Mahan Air. Zdaniem Trumpa i Grenella wspierały one w niedozwolony sposób działalność irańskich służb, a Berlin ugiął się w tej sprawie niewątpliwie pod naciskiem ambasadora zachodniego mocarstwa.
Ciekawe, co na to słynny IRAŃSKI INŻYNIER. Chętnie bym go posłuchał wtej kwestii.
Zbyszek



Strefa Globtrotera

Forum dyskusyjne

Aby korzystać z forum należy być zarejestrowanym użytkownikiem Globtroter.pl. Kliknij [TUTAJ], jęśli jesteś nowy.

Wypowiedzi użytkowników publikowane w Globtroter.pl są prywatnymi opiniami osób korzystających z Forum.

Globtroter.pl zastrzega, że nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii i w żaden sposób nie utożsamia się z poglądami wyrażanymi w tym miejscu.

Wszelkie wątpliwości prosimy kierować na adres: globtroter@globtroter.pl.

Redakcja Globtroter.pl zastrzega sobie prawo do moderowania i redagowania wypowiedzi na Forum bez podania przyczyn, zamieszczanie treści reklamowych jest zabronione.

Jak dodać wątek

  1. Zarejestruj się w naszym serwisie [tutaj]
  2. Zaloguj się (na każdej stronie)
  3. Utwórz nowy wątek na forum [tutaj]
X

Serwis Globtroter.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Ciateczka mogą też stosować współpracujący z nami reklamodawcy. Czytaj więcej »

Akceptuję Politykę plików cookies

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2001 - 2018 Globtroter.pl